Olika livsformer möts och smälter samman i yttre och inre världar på konsthallen i Piteå. Det är en utställning full av energi som är svår att lämna utan att bli berörd. David Chancellor, Svjan Köppe och Brita Weglin är de tre konstnärerna som ställer ut verk i olika tekniker.
Det första som möter en på konsthallen i Piteå är delar av fotoserierna Hunters och Hunted av David Chancellor. Bilderna handlar om den sydafrikanska industri som utvecklats kring storviltsjakt de senaste hundra åren, där jägaren tidigare känd som den Vite Jägaren nu betecknas Professionell Jägare. Västerländska kvinnor och män med vapnen i hand poserar med fällda leoparder, gnuer, springbockar. Med på bilderna är de lokala jägare som gör grovgörat, håller upp djuren framför kameran, kanske så att döden inte blir för påfallande. En man med ett lodjur runt axlarna, blodiga händer. En noshörning med en färgglad strandhandduk för ögonen. Ett zebraskinn under beredning. En kvinna i sitt vardagsrum fyllt med troféer från jordens alla hörn. De olika stegen från dödens infall till odödlighet finns dokumenterade i de stora fotografierna. Det enda som inte finns är de levande djuren. Fotografen Sally Mann har sagt att döden är västvärldens sista tabu.
Brutaliteten finns där, det är svårt att inte bli gripen. Samtidigt finns en stark känsla för skönheten i naturen och människorna. Blodet är återkommande på jägarnas kroppar. Kolonialismen har många ansikten.
Svjan Köppes 3-dimensionella figurer tar sig uttryck i form av dräkter konstruerade efter konstnärens egen kropp i material som kartong, liggunderlag, underställ och andra oväntade element som ihopsatta radierar cyborgs inom science fiction och actionfilm. Han har för det mesta kommit på idéerna i huvudet, skissat och sedan byggt. Till varje dräkt ingår också ett vapen. Cyborg är ett begrepp som myntades under 1960-talet då den tekniska utvecklingen tog vid på allvar, men cyborgkaraktärer har funnits inom serievärlden och film sedan 1940-talet. En kunde föreställa sig en framtid där människa och maskin smälte samman, en varelse med både organiska och ickeorganiska delar. Filmernas cyborgs kan vara onda eller goda. Lockelsen blir stor att iklä sig en av dräkterna. Vapen kan upprätthålla eller bekämpa maktordning, konsten kan vara ett vapen.
Genom ett långt konstnärskap har Brita Weglin utvecklat ett starkt bildspråk som går igen och samtidigt tar sig olika uttryck i de flertal tekniker hon arbetar med. I utställningen finns broderier, skulptur, akvarellmålningar och grafik. De senaste verken i utställningen är broderierna, som förgrenar sig på tygbitar och ibland på en handduk med broderade initialer tillhörande konstnärens farmor. Havet och kvinnorna är ständigt återkommande, inte minst i broderierna, men i olika skepnader som fågelkvinnor, lejoninnor och havsfruar som ibland har människohår och djurpälsar. Det är en inre värld vi ställs inför där företeelser tycks smälta samman, människan är djur i en mytologisk natur. Bland de grafiska verken återfinns det monumentala Trösterskan.
Akvarellerna är mer stillsamma, men det lite dunkla finns där också utan att tynga ner de stämningsfulla landskapen.
De tre utställningarna tycks till en början vara olika i tematik och teknik, men flyter ihop med varandra genom teman som rör kolonialism och andragörande och som utmanar rådande ordningar genom att visa alternativa världar och livsformer. Det är en mycket sevärd utställning i de nyöppnade lokalerna och det rekommenderas varmt att ta en fika i kaféet efteråt.
Utställningen pågår till den 7 juni.