Ett annat 70-tal

Kultur och Nöje2006-05-25 06:30
Konstens 1970-tal förknippas med politik och samhällsengagemang. Enligt många är det en förenklad bild av tidsperioden. Nu visas den andra sidan av 70-talet i utställningen Molnen mellan oss. De 70-talsverk som ställs ut permanent på Moderna museet visar den typiskt politiska konst som de flesta förknippar med perioden. Där finns Lars Hillersberg och hans kollegors kollektiva målningar om USA som hotbild, Kjartan Slettemark och andra agiterande konstnärer.<br>Bortvalda konstnärskap<br>&nbsp;? Verken sitter där som en smäck. Men när jag gjorde presentationen valde jag bort en rad väldigt bra konstnärskap, inte minst svenska. Det pågår alltid parallella världar. Det här är den andra ingången av 70-talet. Vid en första blick kan man tycka att konsten inte är politisk. Men tittar man närmare så är förstås även detta politiskt, säger intendenten Cecilia Widenheim.<br>Utställningen Molnen mellan oss har fått sitt namn efter Torsten Anderssons målning med samma titel. Motivet är en abstrakt skulptur som avbildas med ett realistisk formspråk, ett nyckelverk enligt Cecilia Widenheim. Några av de andra konstnärer är Anna Sjödahl, Barbro Östlihn, Barbro Bäckström, som skulpterat människokroppen i metallnät och andra hårda material, Lars Englund och Olle Kåks.<br>Politiska konstnärer<br>&nbsp;? Lars Englund och Öyvind Fahlström, en av tidens politiska konstnärer, hade ateljé bredvid varandra och umgicks privat. Men konstnärligt befinner de sig i helt olika världar. Jag blev väldigt inspirerad av att röra mig mellan de världarna, berättar Cecilia Widenheim.<br>I utställningen ingår också ett nyförvärv, en stor ljusinstallation av danske konstnären Olafur Eliasson.<br>&nbsp;? Verket handlar om att skapa rum av ljus och står i dialog med många av 70-talets konstnärer som arbetade med färg, form och ljus snarare än politiskt uttalade motiv. Många av de här konstnärskapen är aktuella i dag. Det är intressanta perspektiv som kommer bra överens med samtidskonsten just nu. <br>Andra nyckelord som känns aktuella även i dagens samtidskonst är klassens betydelse, processens roll och fotografiet. <br>&nbsp;? Konstnärerna vi visar här gör stort anspråk på konstens rum. De gav sig ut och jobbade i nya, urbana material som betong och asfalt. De arbetade med stora projekt i den offentliga miljön. Jag tror många känner igen verken, men man känner inte till konstnären bakom. Den konsten finns kvar på ett annat sätt än den politiska performancekonsten.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!