Färre söker till Melodifestivalen

FÅ BIDRAG. Loreens succé kan ha lett till skrämselhicka bland låtskrivarna.

FÅ BIDRAG. Loreens succé kan ha lett till skrämselhicka bland låtskrivarna.

Foto: Jessica Gow/Scanpix

Kultur och Nöje2012-09-25 06:00

Inte sedan 2002 har så få bidrag skickats in till Melodifestivalen. 2.549 låtar tävlar om att komma med i nästa års tävling. Det är nästan 1.000 låtar färre än vad som landade hos SVT vid samma tid förra året. Men på SVT ser man siffran som ett tecken på att låtskrivarna har varit mer självkritiska den här gången.

- Jag tycker att det är toppen. Vi har gått ut med att vi vill att folk utövar lite självkritik och inte skickar in sådant som inte är klart. Det verkar de ha lyssnat på. Vi har helt enkelt genom åren fått lite för mycket som inte varit redo, och det kostar mycket pengar och tid att hantera det, säger Melodifestivalens projektledare Thomas Hall.

Färre inskickade låtar kan med andra ord betyda mindre skräp i SVT:s inbox, om man tolkar saken fritt.

Loreenfrossa
Av de inskickade bidragen kommer 1.902 från upphovsmän som tidigare fått musik utgiven. De resterande 647 låtarna har skickats in till amatörtävlingen Allmänhetens tävling.

Thomas Hall tror inte att landets låtskrivare påverkats nämnvärt av Loreens och Euphorias framgångar förra året.

- Möjligtvis har hemmakompositörerna varit självkritiska och blivit skrämda av Loreens briljans, säger han.

I veckan påbörjar tävlingsjuryn sitt arbete med att välja ut 16 bidrag, varav minst ett ska komma från amatörtävlingen. Resterande 16 låtar väljs ut av SVT.

Turnéstart
Melodifestivalen inleds den 2 februari i Karlskrona. Därefter besöker turnén Göteborg, Skellefteå och Malmö innan det är dags för Andra chansen i Karlstad och så finalen i Stockholm. Därefter blir det schlager-EM i Malmö. Men man sparar inte på krutet i Melodifestivalen bara för att Sverige står som värdland för den internationella finalen, försäkrar Thomas Hall:

- Det ska snarare vara så att vi bygger upp förväntningarna ännu mer inför Eurovision.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!