nne i det stora köket, i huset intill i Agneta Anderssons galleri i Parkalombolo, sitter två filmare vid varsin sopptallrik.- Det blir ingen action, utan snarare en poetisk dramadokumentär, säger Ann-Christine Haupt och Hans-Olof Utsi om sin film Konst i skogslandet. Tillsammans gör de ett personporträtt av Outi Pieski som är årets konsntär i galleriet, och samtidigt en skildring av Parkalombolo by och Agneta Anderssons utställningsprojekt. Efter några dagars tagningar i Dalvadas filmar de nu Outis möte med myrslåtter, torrköttsoppa och andra egenheter här nere bland skogssamer och lantalaiset. Hemsamaritens kringflackande och Parkalombolos fotbollslag är också med. Konsten bortom mobiltäckningen Konst i skogslandet utgör första delen i Ann-Christine Haupts kommande triptyk om Lainiomaa, ett begrepp som hennes mormor brukade använda om området mellan Lainio och Torne älvar. Del två ska handla om lägerskolan i Pessinki, medan tredje delen blir en personlig film om Pessinkivargen. Filmer föds i mötet med åskådarna. Parets ambition är förstås att tv-bolag ska köpa in filmerna så att en stor publik kan lära sig mer om konsten och livet bortom mobiltäckningen.