Vilka stora revolutionerande tekniska framsteg kommer att prägla framtiden? Ja, om man utgår från populärkulturens storsatsningar handlar det om tidsresor och galaktiska krig, men också en dröm om magiska världar. Parallella universium, där forskare som upplevt framtida förödelse reser genom tiden i ett försök att rädda världen och mänskligheten från förintelse. Jag kan villigt erkänna att jag är svag för genren, samtidigt som jag som köpare av flera streamingtjänster börjar undra hur många serier basade på seriefigurer och undergångsteman det faktiskt går att producera med vintsintresset i behåll. Jag menar, även en fantasyfantast kan tröttna.
Å andra sidan skapas populärkulturen i stark symbios med sin publik. Faktiskt likt flera av 1800-talets stora författare som skrev följtetonger i samspel med en läsande publik.
Det var exempelvis inte Charles Dickens som uppfann följetongen. Pickwickklubben, hans första försök, var ett rent beställningsjobb. Förlaget hade redan ritat gubbarna och Dickens uppgift var att ge karaktärerna en story. En lyckad satsning skulle det visa sig och efter det såg Dickens ingen anledning att publicera sina romaner i annan form. Ett koncept som sedan följdes av andra författare som Dostojevskij, Tolstoj, Joseph Conrad och Gustave Flaubert. Det finns de som säger att det är därför många 1800-tals romaner är så långa.
Det är också följetongen flera förlag söker återinföra. Passande för nya läsplattformar och särskilt mobiltelefonen, kanske följetongen ska bli det koncept som lockar nya läsare till böckernas värld. Dessutom med ett spänningsmoment, för när Netflix och andra streamingtjänster kablar ut alla avsnitt i en serie, håller följetongen sina läsare på halster. Följetongen erbjuder helt enkelt längtan i en samtid som präglas av snabb behovstillfredsställelse.
Samtidigt visar nya siffror att många återvänder till pappersböckerna. I ett land som USA där e-boksläsningen mellan 2008 och 2010 ökade med 1260 procent , enligt New York Times, har e-boksförsäljningen 2015 vänt nedåt igen.
Vad människor vill ha verkar svårt att sia om. Troligen kommer konsumtionsmönstret av berättelser att vara lika diversifierat som utbudet, där följetongen kanske får sin plats. Ett är dock säkert och det är att stora aktörer som Hollywood fortsättningsvis kommer att satsa på redan vinnande koncept. Därför, bli inte förvånad när Indiana Jones överlever sig själv och inte bara får en uppföljare nummer 10 utan även blir en tv-serie.
Återberättandet har en trogen publik. Marknadsföringen är så att säga redan gjord.