Från baseboll till rollspel

Med samma precision som under sina år i Major League Baseball byggde Curt Schilling upp en studio från grunden med målet att bygga ett enormt rollspel. Nu är det klart.

FLEXIBELT SPEL. "Striderna är actionfyllda, lättkontrollerade och roliga", tycker Kurirens recensent Nils Hansson om Kingdoms of Amalur: Reckoning.

FLEXIBELT SPEL. "Striderna är actionfyllda, lättkontrollerade och roliga", tycker Kurirens recensent Nils Hansson om Kingdoms of Amalur: Reckoning.

Foto: 38 Studios

Kultur och Nöje2012-02-08 06:00

Historien bakom Reckoning är intressant. Den före detta basebollspelaren Curt Schilling hade länge uppskattat spel och behövde något att ägna sig åt efter sin karriär. Så han startade studion 38 Studios efter numret på sin tröja och satte igång med ett massivt onlinerollspel (MMORPG) tillsammans med sina vänner, serietidningsskaparen Todd MacFarlane och fantasyförfattaren R.A. Salvatore.

Ytterligare kända namn hämtades in och hela studion Big Huge Games köptes upp 2009.

Nu var planen att skapa både ett massivt onlinerollspel under det tillfälliga namnet Copernicus och ett rollspel för en person förlagt i samma värld. Det rollspelets namn är Kingdoms of Amalur: Reckoning.

Schillings investeringar var våghalsiga. MMORPG-genren har sedan några år dalat i populäritet och att göra ett rollspel är både dyrt och riskabelt. Men med rätt vänner kommer man långt och de idéer som teamet hade var uppenbarligen tillräckliga för att EA skulle vilja delfinansiera och ge ut projektet. Med hjälp av en massiv marknadsföring och gott om pr-utskick har gamers börjat få upp ögonen för Reckoning. Och det med all rätt.

Det kan enkelt beskrivas som en lättsam variant på ett MMORPG. Det mesta från genren finns bevarat oavsett om det gäller yrken och färdigheter eller en stor fri värld och mängder av sidouppdrag. Men det har anpassats till en bredare, konsolvan publik. Striderna är actionfyllda, lättkontrollerade och roliga och ingenting blir så komplicerat att spelare riskerar att ge upp. Här visas dina mål tydligt på en karta, menyerna är lättnavigerade och du kan dessutom när som helst göra om din huvudperson om du vill.

Det 38 Studios lyckat bäst med är att det trots all denna användarvänlighet inte har blivit för banalt. Det är ett spännande, stort och intressant rollspel, som förvisso är lite svagt rent tekniskt, men som väger upp det med ren underhållning. Det här är antagligen grunden till ett långvarigt varumärke och ett pekfinger åt Lionhead Studios om hur Fable borde ha gjorts.

Spel

Kingdoms of amalur:

Reckoning

Genre: Rollspel

Utvecklare: 38 Studios

Plattform: Playstation 3/Xbox 360/PC

Åldersgräns: 12 år

Betyg: 4

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!