Författaren Anders Roslund sÀger till TT att Maj Sjöwall var en av de första som lÀste manus till hans och Börge Hellströms debutroman "Odjuret".
ââNĂ€r jag och Börge lĂ€mnade in manuset 2002 var det Maj som sade "Det hĂ€r Ă€r bra pĂ„ riktigt". Det var stort, större kunde det inte bli för mig och Börge. Hon var en av de allra första som lĂ€ste manuset, hon, Ann-Marie Skarp och Jan Guillou.
TT: Hur var hon som mÀnniska?
ââJag sitter faktiskt och tittar pĂ„ en bild av Maj. Det Ă€r sĂ€llan man blir berörd pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, jag kĂ€nner mig lite tom. Hon var en fin, underbar Ă€kta mĂ€nniska. Hon var liksom alltid pĂ„ allvar och det Ă€r inte mĂ„nga som Ă€r det, sĂ€ger Anders Roslund.
"Ett privilegium"
Anders Roslund sÀger att de bÄda kÀnde ett slÀktskap som varsin del av en författarduo.
ââDet var i en tid nĂ€r dubbelförfattandet inte alls var sĂ„ stort. Att dĂ„ tidigt möta den person som har varit med och format detektivromanen. Jag kĂ€nner att det var ett privilegium att fĂ„ resa runt med henne och prata med henne. Att fĂ„ vĂ€rderas av och med henne i det hĂ€r som vi tillsammans hĂ„ller pĂ„ med, sĂ€ger han.
Flera personer som TT har pratat med menar att det inte gÄr att överskatta Sjöwall/Wahlöös betydelse för den svenska kriminalromanen.
ââDe var inte de första som skrev om poliser, men de var de första som skrev realistiska polisromaner. De gjorde mycket research, Ă„kte ut till platser och fotade, och satte sig in i hur en polisutredning gick till, sĂ€ger kulturjournalisten Michael Tapper, som skrivit en doktorsavhandling om svensk kriminallitteratur.
Krasst och realistiskt
Ett exempel Àr frÄn debutromanen "Roseanna", som gavs ut 1965. DÀr gÄs ett obduktionsprotokoll igenom, bland annat med detaljer om vad som fanns i personens magsÀck.
ââDet tyckte kritikerna var osmakligt, och det var verkligen nĂ„got nytt. Mycket mer krasst och realistiskt Ă€n de romantiserade privatdeckarna poliserna varit i litteraturen tidigare, sĂ€ger Tapper.
Det Ă€r ingen tvekan om att Sjöwall/Wahlöö hade ett tydligt vĂ€nsterperspektiv â och gav det stort utrymme i böckerna, enligt Michael Tapper.
ââDe hade frĂ„n början bestĂ€mt sig för att den politiska profilen inte skulle framkomma förrĂ€n den fjĂ€rde eller femte boken. Sedan kulminerar det i "Terroristerna" (1975), som behandlar vad de sĂ„g som Palmes svek mot arbetarklassen.
Perfekt samarbete
Under arbetets gÄng var det Wahlöö som först skrev en översikt, och sedan fyllde Sjöwall pÄ med personteckningar och miljöbeskrivningar. Vid Wahlöös död 1975 sÀger Maj Sjöwall att hon inte vill fortsÀtta skriva kriminalromaner.
ââIbland Ă€r det sĂ„ att man hittar ett perfekt samarbete helt enkelt, sĂ€ger Michael Tapper.
BÄde i Sverige och i vÀrlden har mÄnga refererat till Sjöwall/Wahlöö som inspirationskÀlla.
ââDen första som öppet deklarerade att det var Sjöwall/Wahlöö som fick dem att börja skriva var Jan Guillou, som fick upp ögonen för att man kan kombinera en hĂ„rdkokt intrig med politisk propaganda. Men alla stora deckarförfattare, Leif G W Persson, Henning Mankell, Stieg Larsson, det gĂ„r inte att tĂ€nka sig dem utan Sjöwall/Wahlöö, sĂ€ger Tapper.