För två år sedan gick författaren Katarina Kieri hemma och städade i mellandagarna. Där och då, i en sekunds ingivelse, föddes två meningar:
"Jag har en hemlighet. Det är min första"
- Det var en formel som öppnade upp till en värld och berättelsen Månkan och jag har en hemlighet, säger författarinnan.
Hon visste också att det skulle bli en bilderboksberättelse. En genre hon aldrig tidigare arbetat med.
- Att det just skulle bli en bilderbok kom till mig med en sådan kraft och självklarhet. Det kändes nästan som att jag själv inte var närvarande när jag tog beslutet. Jag var nämligen övertygad om att jag skulle lyckas formulera den värld som öppnades med ett lyriskt anslag.
Poesi och bilderböcker
Katarina Kieri menar att poesi och bilderböcker ligger nära varandra. Att i en bilderbok, precis som i lyriken, är allt möjligt.
- Det krävs inte samma realism och logik som i prosan. På så sätt påminner bilderboken om scenkonsten. En teaterpublik köper att halva scenen utspelas i Luleå och halva uppe bland molnen. Det finns oändliga möjligheter.
Texten skrev hon sedan på en eftermiddag och hon har inte ändrat ett enda ord.
- Jag lät texten vara tolkningsbar eftersom den var tänkt som bilderbok. Ett arbetssätt som påminner mycket om när man skriver dramatik. Då lämnar jag över texten till en regissör att tolka. Här har jag lämnat över till illustratören Emma Virke att tolka berättelsen och likt en regissör stå för rollbesättning, ljus, ljud, scenografi och kostym.
Riktiga collage
Men att det just blev Emma Virke var ingen självklarhet. Henne hittade Katarina Kieri på Liljevalchs konsthall under den stora vårutställningen för två år sedan.
- Jag betraktade ett verk i collageteknik och såg min berättelse. Det fanns en ton som tilltalade mig. När jag letade information såg jag att konstnären även var illustratör. Hon fick frågan, tackade ja, men kunde inte genomföra projektet just då. Därför har det tagit tid.
Alla bilderna i boken Månkan och jag har en hemlighet är gjorda förhand. Riktiga collage som tagit sin tid att färdigställa.
- Man kan lugnt säga att bilderna tagit mycket längre tid än texten. Och min text har blivit väl omhändertagen i Emma Virkes bildvärld.
Ja, hon är nöjd med hur väl bild och text korresponderar. Hur Emma Virke lyckats förmedla den skörhet och styrka som finns i texten genom fina öppningar i sin bildvärld med drag av vårkänslor. Färgerna är skira med dominans av rosa, ljusgrönt och svagt gult och flickornas armar är bara.
- Hon tänkte på vilken tid boken kommer ut, för nu talar man om vår här nere i Stockholm.
Varför en berättelse om en hemlighet?
- En hemlighet är något stort. Du är uppfylld av någonting som du varken kan eller kanske inte vågar berätta. En hemlighet är nära besläktad med förälskelse eller en berättelse. Det jag gick igång på är att jag känner igen känslan av att bära på en hemlighet. Det motsvarar de hemligheter som ryms när jag själv är havande och bärande av en berättelse som jag ännu inte kan dela med någon annan än mig själv.
Men det handlar också om vår tidsanda, menar Katarina Kieri.
- Vi lever i en tid när vi lägger ut våra liv till allmänt beskådande på sociala medier. De berättelser inom journalistik, konst, foto, litteratur som omger oss är besatta av avslöjanden. En vilja att berätta hur det egentligen är. Därför tycker jag att vi kan värna om hemligheterna.
Människors inre berättelser
Hon beskriver också berättelsen i Månkan och jag har en hemlighet som lite otydlig.
- Det spelar ingen roll vad jag skriver eller för vilken målgrupp, men jag skriver alltid om människors inre berättelser. Människor som söker och finner egna vägar. Och skriver jag för barn är det viktigt att skildra barnens egna liv och svagheter. De behöver inte vuxenvärlden utan tar hand om livet själva. Det handlar om vad de delar med andra barn.
Om det blir fler bilderböcker vet hon inte. Det handlar om vilka specifika berättelser "som kommer till henne" i framtiden. Just nu skriver hon på andra boken i en trilogi för åldersgruppen barn 9-12 år som ska ges ut på Lilla piratförlaget. Den första boken Vero hit och dit kommer ut i höst.
- Det är socialrealistiska böcker om tre barn. Alltså varken fantasy eller deckare, men för den skull saknas varken humor eller magi, säger Katarina Kieri.