Hoojas försäljningssuccé: "Ett kåpsläp med kartonger"

När Hooja-hysterin växte fick Kimberly Lidman se sig om efter större lokaler. Nu säljer hon de populära tröjorna till hela Sverige – varje dag.

Den orangea Hooja-tröjan med Hooja-trycket på är storsäljaren enligt Kimberly Lidman. I hennes tryckeri i Öjebyn går tryckpressen varm.

Den orangea Hooja-tröjan med Hooja-trycket på är storsäljaren enligt Kimberly Lidman. I hennes tryckeri i Öjebyn går tryckpressen varm.

Foto: Magnus Tosser

Kultur och Nöje2022-10-06 19:00
undefined
När försäljningen tog fart fick Kimberly Lidman lämna lägenheten och skaffa en större lokal i Öjebyn.

Tre månader in i Kimberly Lidmans egenföretagande tog hon kontakt med den maskerade artisten Hooja från Gällivare för att erbjuda sina tjänster.

Till en början tryckte hon t-shirts i sitt eget hem men i somras flyttade hon till större lokaler då hela lägenheten förvandlats till ett Hooja-lager med kartonger, klädhögar och postförsändelser.

– När jag haft möte med Hooja om att börja sälja köpte jag in 100 t-shirtar, jag tänkte att det vore bra om vi sålde dem – och det tog slut efter några minuter. Första ordern kom två minuter efter att de lagt upp en story på Instagram, berättar hon.

undefined
Den orangea Hooja-tröjan med Hooja-trycket på är storsäljaren enligt Kimberly Lidman. I hennes tryckeri i Öjebyn går tryckpressen varm.

I veckan pågår förberedelserna inför de kommande veckorna då tröjorna med Hooja-tryck förväntas sälja mer än någonsin. På fredag uppträder Gällivare-duon i Örnsköldsvik, på lördag Sollefteå och om två veckor väntar spelningen på hemmaplan, i Malmberget.

Kimberly Lidman har rest runt med artisterna till allt från Linköping och Umeå till Pajala och Jokkmokk.

– Intresset är stort, vi får kö varje gång och det betyder väl att folk vill ha det.

Och ingen liten kö?

– Nej, det är ingen liten kö (skratt), vi brukar ha det vi gör. När folk ser vad vi säljer kommer någon person och då ser de andra att det står folk där och sedan är det kö. Vi är alltid två personer.

undefined
Hooja spelar på hemmaplan, i Malmberget, om två veckor och då förväntas försäljningen av tröjar gå upp rejält.

Varje dag kommer nya beställningar som skickas iväg med posten och vid konserterna ökar försäljningen markant. Under en normal festivalspelning brukar Kimberly Lidman sälja närmare 300 tröjor, främst är det i Norrbotten som "merchen" går hem – och galnast var det i Pajala där folk närmast kastade sig över lådorna med tröjor. 

– Har jag inte med mig barntröjor säljer det inte lika mycket då det ofta är folk som vill köpa till barn även om de inte är där. Från början hade jag inte med mig barntröjor eftersom jag tänkte att barn och festival inte brukar vara på samma plats. Men det gäller inte när det är Hooja har jag märkt, säger Lidman.

Är du förvånad över intresset?

– Jag fattar varför. De är bra, de är roliga och de är genuina mot sina följare så nog trodde jag att det skulle sälja – men inte att det skulle explodera på det sättet som det gjorde, säger hon.

Den 22 oktober uppträder Hooja i Malmberget och då beräknas intresset nå nya nivåer.

– Jag har köpt extra av alla storlekar inför det, jag kommer ha med mig ett kåpsläp med kartonger. Det blir fullt (skratt) – vi tar med oss ordentligt.

undefined
Kartongerna packas för att åka vidare till Örnsköldsvik på fredag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!