Höstens stora duell

Höstens två största förstapersonsskjutare släpps med två veckors mellanrum. Svenskutvecklade Battlefield-serien ställs för första gången öga mot öga med genrens storsäljare Call of Duty.

Kultur och Nöje2011-06-30 06:00

Svenska Dice har under många år byggt upp sin förstapersonsskjutarserie Battlefield till att bli en kritikerrosad försäljningssuccé. Samtidigt har Call of Duty-serien genomgått en mindre kris när utvecklarna Infinity Wards chefer lämnade företaget våren 2010, tog med sig många av de anställda och startade ett nytt företag som jobbar åt Battlefield-utgivarna EA. Activision svarade med en stämningsansökan på 2,8 miljarder kronor och försöker med hjälp av tre olika team se till att höstens Modern Warfare 3 blir lika uppskattat som föregångaren.

Hittills har EA noga undvikit att lansera serien samtidigt som genrens överlägsna storsäljare: Call of Duty.
I höst är det dock dags. För första gången släpps två av genrens giganter ungefär samtidigt och jämförelserna och snacket om en duell är oundvikligt. Dice själva vill dock tona ner det.

- Den där duellen är uppmålad av media, berättar Patrick Bach, producent för Battlefield 3. Folk gillar när det är slagsmål och jagar gärna på en sådan duell. Vi är inte särskilt intresserade av den.

Uppmärksammades på E3
Hur de än ställer sig till duellen så är den ett faktum. Battlefield 3 har sedan det visades upp tidigare i år fått mycket uppmärksamhet och vann på E3-spelmässan kritikernas pris för både bästa action och bästa online. Samtidigt har den extremt populära Call of Duty-serien bara växt för varje ny del som släppts. Den senaste versionen, Black Ops, har hittills sålts i över 20 miljoner exemplar. Battlefield Bad Company 2 når knappt upp till en fjärdedel av den summan. Men Patrick Bach ser inte det som en omöjlighet att komma ifatt de kommande åren.

- Ja, varför inte? Men det handlar lika mycket om marknadsföring som produkt tyvärr. Jag tror att det beror mycket mer på "awareness" och vad folk vill ha just då eller vad de tror att de vill ha just då.

Patrick Bach menar att Dice inte är ute efter att locka till sig Call of Duty-spelare. Deras recept för att växa handlar i stället om att fortsätta utveckla Battlefield-serien i sin egen riktning. För även om båda är krigsspel sett ur förstapersonsvy så finns det en hel del som skiljer spelen åt. Battlefields banor är betydligt större och innehåller fordon, vilket ställer högre krav på samarbete inom lagen för att matcherna inte ska bli röriga och något händelsefattiga. I alla fall jämfört med Call of Dutys mer intensiva, lättillgängliga action.

Skillnaderna och utvecklarnas ovilja att se det som en duell till trots - EA satsar hårt på Battlefield 3 och i slutet av oktober är det Dices uppgift att ta marknadsandelar av Call of Duty.

Call of Duty Modern Warfare 3

Utvecklare: Infinity Ward, Sledgehammer Games och Raven Software

Datum: 8 november

Format: PC, Playstation 3 och Xbox 360

Battlefield 3

Utvecklare: Dice

Datum: 27 oktober

Format: PC, Playstation 3 och Xbox 360

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!