I kontrasten mellan stad och by

SKAM. Ann-Helén Laestadius nya roman "Hej vacker" Àr framför allt en existentiell roman som inledningsvis handlar mycket om skam.

SKAM. Ann-Helén Laestadius nya roman "Hej vacker" Àr framför allt en existentiell roman som inledningsvis handlar mycket om skam.

Foto: HÄkan Gidlöw

Kultur och Nöje2010-08-19 06:00
Jag söker mig till en strand för att lÀsa. Ann-Helén Laestadius nya roman Hej vacker gör resten. Det Àr sommar, det Àr byn, det Àr tvÄhjulingar med motor. Det Àr ungdomar, het förÀlskelse, lÄnga dagar dÀr ljuset aldrig tar slut och sommargÀster som bÄde hör hemma och inte. Att det inte handlar om min by, utan om Soppero, gör inget - jag Àr dÀr. Huvudpersonen heter Agnes. Hon Àr 13 Är och dyker upp första gÄngen i 2007 i Sms frÄn Soppero, Ann-Helén Laestadius skönlitterÀra debut. Med den vann hon manustÀvlingen "Att vara ung same i dag". Uppdraget var att skriva för lÀsare mellan 9 och 12 Är. I Hej vacker Äterkommer hon och liksom i förra romanen handlar det mycket om kontrasten mellan stan och byn. Man talar om storstadsdjungel men ocksÄ byns koder Àr kraftfulla, deras rötter Àr djupa och berÀttar bland annat om med vilka man fÄr tala, vilka man fÄr Àlska. Precis som i debuten vÀver författaren dock sin berÀttelse med mÄnga trÄdar, men har i Hej vacker sÄllat hÄrdare. Det Àr till kompositionens fördel. Till exempel fÄr det som vi ofta betecknar som magiskt förbli en okommenterad fond. I stÀllet fördjupar hon sitt utforskande av den konflikt mellan mÄngsprÄkiga samer och enbart svensktalande som politiken under 1900-talet befÀst. Det Àr en berÀttelse, som förutom att tala om det lÀnge förtigna Àr viktig i sig sjÀlv, ocksÄ kan genljuda hos mÄnga fler. Men framför allt Àr Hej vacker en existentiell roman som inledningsvis handlar mycket om skam - den kanske allra förfÀrligaste av mÀnniskans kÀnslor. Ann-Helén Laestadius berÀttar om att gömma sina upplevelser för sig sjÀlv och för nÀsta generation, om att skÀmmas för sina slÀktingar nÀr de dyker upp pÄ besök eller nÀr man tar med sig gÀster frÄn det urbana livet till byn. Men ocksÄ om att pÄföras skam för att man inte Àr "en riktig": hÀr svensk och same. SjÀlv skriver hon pÄ svenska, och hennes journalistiska erfarenhet kÀnns tydligt. Romanen Àr rakt berÀttad med mÄnga detaljer och dialoger dÀr journalistens tekniker fÄr verka i symbios med författarens. HÀr och var finns dessutom samiska ord för att illustrera Agnes sprÄkbrist. Det flyter pÄ rÀtt bra och nÄr ibland fram till gestaltningar som gÄr rakt in i hjÀrtat. Romanens verkliga styrka ligger dock pÄ helt andra plan. Givetvis genom sjÀlva berÀttelsen, men ocksÄ genom att författaren utmanar ungdomsromanens konventioner nÀr inte bara den unga mÀnniskan stÄr i centrum. Agnes röst blandas i stÀllet med fler gestalters, och mer Àn i andra romaner för unga blir banden till tidigare generationer tydliga nÀr deras betydelse för den person man formar under uppvÀxten diskuteras. Agnes bok Àr dÀrför ocksÄ berÀttelsen om mamma Anna-Sara, Ella, och mommo. Anna-Sara Àr den viktigaste. Hon valde att rÀdda sig undan skolmobbningen i Vittangi, flytta till Kiruna och gömma sitt samiska sprÄk. Senare blir hon journalist pÄ svenska, trÀffar en man och fÄr Agnes som hon ger en ensprÄkig uppvÀxt i Solna. NÀr denna nu vill aktivera sin hela identitet, gÄr de konflikter tidigare generationers vÀgval skapat inte lÀngre att undvika. Och i det alltmer vuxna mötet mellan mor och dotter finns sÄ mycket smÀrta att vissa partier rent av Àr plÄgsamma att lÀsa. Men den nya tiden bjuder ocksÄ pÄ hopp. 2000-talet med sina upplösta grÀnser och sprÄkblandningar erbjuder pÄ samma gÄng en möjlighet behÄlla identitet men vÀlja bort fundamentalism. Agnes har sjÀlv en fin relation med sin kusin i Soppero, och med Henrik. Det Àr han som skickar Sms:en pÄ samiska frÄn Soppero och det Àr han som vÀcker förÀlskelsen. Och Agnes brinner. För vid sidan av skammen - och dess goda kamrat försoningen, Àr kÀrlek romanens andra starka kÀnsla. Ann-Helén Laestadius lÄter dessutom Agnes fÄ vara subjekt Àven i förÀlskelsen. Hon fÄr se pÄ sin Heaika, tycka att han Àr sÄ vacker, kyssa honom - inte bara bli kysst, fantisera om hur han Àr klÀdd, eller snarare oklÀdd, dÄ han ligger i morförÀldrarnas vardagsrum pÄ en madrass efter att ha varit ute i regnet. Det hon kÀnner stavas ÄtrÄ. Ovant att lÀsa om i romaner som skrivs för en ung publik, och hÀrligt att lÀsa om i en roman om kÀrlek.

Fakta /Ny bok
Hej vacker

Ann-Helen Laestadius
Raben & Sjögren

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!