En stor lÀsarskara gruvar sig redan för att behöva ta avsked av Jana Kippo, huvudpersonen i Karin Smirnoffs populÀra trilogi, som inleddes med "Jag for ner till bror". Men helt sÀkert Àr det kanske inte att hon försvinner Àn, avslöjar Karin Smirnoff.
ââDet kĂ€nns som att det inte Ă€r helt avslutat Ă€ndĂ„. Det Ă€r sĂ„ mycket som uppstĂ„r i skrivandet, jag fĂ„r se om det blir sista boken om Jana, det fĂ„r vara öppet Ă€n sĂ„ lĂ€nge, sĂ€ger hon pĂ„ telefon.
Liksom för mÄnga andra författare har hennes lanseringsturné blivit instÀlld i coronakrisens spÄr, och dÀrför mÄste hon pÄbörja nÀsta skrivprojekt redan nu.
ââJag skulle vilja smĂ€lta Jana Kippo en stund till, men det Ă€r nog bara att stĂ€lla in sig pĂ„ det och sĂ€tta i gĂ„ng sĂ€ger hon, med en lĂ€rdom frĂ„n sitt tidigare journalistyrke.
Uppgörelse med mÀn
PÄ korthugget sprÄk, fÀrgat av vÀsterbottendialekt, skildrade Karin Smirnoff i sin debutbok hur Jana Kippo Äker hem till sin barndomsort SmalÄnger, och tvillingbrodern Bror. DÀr konfronteras hon med sin tuffa barndom: pappan var vÄldsam och mamman lyckades varken skydda eller Àlska sina barn.
Men syskonparet Àr bundna till varandra i en symbiotisk kÀrlek.
Hela trilogin handlar om Jana Kippos utveckling, sammanfattar Karin Smirnoff, som tÀnkte att hon i den tredje delen Àntligen skulle fÄ börja blicka framÄt efter alla tuffa smÀllar. Jana börjar söka efter verktyg för att gÄ vidare, vilket ocksÄ blir till en uppgörelse med mÀnnen.
ââJa, det kom att handla mycket om mĂ€nnen i Janas liv, fadren och fadersgestalten. Genom mĂ€nniskor hon trĂ€ffar och som jag berĂ€ttar om handlar det om hennes syn pĂ„ dem och vad de har orsakat henne, sĂ€ger Karin Smirnoff.
Pappans vÄldsamma sÀtt har satt sig i huvudpersonens ryggmÀrgsreflexer, och hon inser till slut att hon livet igenom har "trixat" med olika mÀn. Stundtals stÄr det henne vÀldigt dyrt: i Stockholm fastnar hon med en sadistisk snobbkille.
ââHon har lĂ€rt sig sedan hon var barn hur man hanterar en vĂ„ldsam, och oberĂ€knelig man. Vet nĂ€r hon ska hĂ„lla sig undan och hĂ„lla kĂ€ft, det handlar om att leta efter tecken. Jana blir sĂ„ tolerant och dĂ„ finns risken att hamna i samma beteendemönster igen, funderar Karin Smirnoff.
Hittar styrkan
I nya boken möter Jana Kippo bÄde vÄldsamma fadersgestalter och hÀmnas illasinnade mÀn pÄ raffinerande vis. I sökandet efter smÀrtpunkter hittar hon den djupaste av dem alla: hur rÀdslan för att bli avvisad gör det svÄrt att alls ta emot kÀrlek. Men hon trÀffar Nikki, en kvinna som i mÄngt och mycket liknar henne.
ââTanken var att hon skulle fĂ„ kĂ€nna pĂ„ att vara tillsammans med nĂ„gon som Ă€r jĂ€mstĂ€lld henne och inte en översittare eller nĂ„gon mycket Ă€ldre, sĂ€ger Karin Smirnoff.
Konsten ger ocksÄ styrka, och Jana stÀller ut sina skulpturer pÄ ett galleri i Stockholm. Karin Smirnoff Àr sjÀlv uppvuxen med en konstutövande pappa, och Àven om han inte vÄgade satsa pÄ den poÀngterade han alltid konstens betydelse för mÀnniskan.
ââSamtidigt har jag gjort som farsan och undvikit att leva pĂ„ det, eftersom jag har prioriterat försörjning. Jag har varit ensamstĂ„ende ganska mycket med mina barn och det har inte varit lĂ€ge att gĂ„ in i konstens vĂ€rld nĂ€r man inte vet om man har mat för dagen, sĂ€ger Karin Smirnoff, som debuterade efter att hon fyllt 50.
Numera kan hon bĂ„de leva pĂ„ skrivandet och gĂ„ in i sin bubbla utan skuldkĂ€nslor gentemot sina barn â som har blivit vuxna.
Skriva om modern
De flesta i Karin Smirnoffs böcker knegar dock, vilket hon tror Àr en nyckel till framgÄngen. MÄnga kÀnner igen livet hon skildrar, sÀrskilt pÄ landsbygden.
ââDĂ€r tar man de jobb som finns och fĂ„r nöja sig med det som Ă€r. Det behöver inte betyda att folk Ă€r dumma. I litteraturen förverkligar mĂ€nniskor sig vĂ€ldigt mycket och har ofta intellektuella arbeten. Jag tycker det var skönt att lĂ„ta personerna ha vanliga jobb men Ă€ndĂ„ fylla deras hjĂ€rnor med substans, sĂ€ger Karin Smirnoff.
Ănnu vet hon inte sĂ„ mycket om nĂ€sta bok, annat Ă€n att den inte kommer att vara prĂ€glad av samma dialektala "KipposprĂ„k" och inte utspelas i glesbygden.
ââEtt spĂ„r Ă€r att undersöka modren istĂ€llet för fadren, och moderskapet, det som Jana inte klarar av.