Könet underordnat för regissören

Filmbranschen Àr av tradition ett starkt mansdominerat omrÄde, och vÀldigt fÄ kvinnor har genom Ären fÄtt officiellt erkÀnnande för sitt filmarbete. Det Àr inte heller unikt för det land vi bor i.

Kultur och Nöje2005-03-08 06:30
Oscarstatyetten har delats ut sedan 1929. Genom historien Ă€r det bara tvĂ„ kvinnor som har nominerats i kategorin för bĂ€sta regi. Ingen av dem har vunnit, och den senaste att bli nominerad var Jane Campion för Pianot (1993), före henna var Lina WertmĂŒller pionjĂ€ren med en nominering för Mannen som köpte sitt liv (1976). <br>Det finns dock en hel del kvinnor inom film. Men fĂ„ av dem jobbar i maktpositioner som regissör eller producent. Tjejerna tenderar ofta att jobba som scripta, sminkös eller kostymör. I LuleĂ„ och Norrbotten har vi undantaget som bekrĂ€ftar regeln i form av Anette Winblad, regissören som debuterade förra Ă„ret med den hyllade filmen 6 Points. Hon jobbar just nu med sin andra lĂ„ngfilm, en Ă€n sĂ„ lĂ€nge namnlös film.<br> ? Jag tror inte det spelar nĂ„gon roll om det Ă€r fler mĂ€n Ă€n kvinnor som gör film. Jag skulle inte vilja jobba med en filmare bara för att hon Ă€r kvinna, det handlar om att man ska vara bra. Det finns jĂ€ttemĂ„nga mĂ€n som berĂ€ttar jĂ€mstĂ€llda och bra historier om tjejer, se bara pĂ„ Lukas Moodysson, sĂ€ger Anette Winblad. <br>Per-Erik Svensson, VD pĂ„ Filmpool Nord ser gĂ€rna att fler tjejer vĂ„gar slĂ„ sig in pĂ„ lĂ„ngfilmssidan. <br> ? Vi fĂ„r in vĂ€ldigt lite projekt pĂ„ lĂ„ngfilmer av tjejer, dĂ€remot Ă€r det en ganska jĂ€mn fördelning nĂ€r det gĂ€ller idĂ©er till kort- och dokumentĂ€rfilmer. Jag tror det handlar mycket om att ge tjejer chansen att vĂ€xa in i regirollen, att fĂ„ misslyckas innan man blir ?fĂ€rdig?. Att hoppa direkt frĂ„n kortfilm till att göra lĂ„ngfilm Ă€r inte sĂ„ lĂ€tt. <br>LĂ€r ta tid att Ă€ndra pĂ„<br>BĂ„de Anette och Per-Erik hĂ„ller med om bilden av en filmindustri med en stark manlig dominans, och de tror att det kan ta lĂ„ng tid att förĂ€ndra densamma.<br> ? I Danmark ser det helt annorlunda ut, dĂ€r vimlar det av kvinnor som fĂ„r göra film, jag har funderat mycket pĂ„ varför det inte Ă€r sĂ„ i Sverige, men jag har inte nĂ„got bra svar, sĂ€ger Anette Winblad. <br>FrĂ„n Filmpool Nords sida sĂ€ger man sig stĂ„ i startgroparna för nya satsningar som ska fĂ„ fram fler kvinnor. NĂ€r det gĂ€ller filmstödet som Svenska filminstitutet delar ut varje Ă„r har ocksĂ„ en del röster inom branschen höjts för införandet av kvotering, men dĂ€r delar sig meningarna vĂ€ldigt mycket Ă„t runt om i landet. <br>En del av kritikerna menar att filmutbudet skulle se helt annorlunda ut om fler kvinnor fick komma fram, att det skulle bli fler sidor av samma historier. Anette Winblad tror dock inte att kvinnors sĂ€tt att berĂ€tta en historia nödvĂ€ndigtvis behöver skilja sig frĂ„n hur en man gör detsamma. <br> ? Jag har sett massor av kvinnliga och manliga regissörer arbeta och alla gör det olika. De filmer jag har sett ur starkast kvinnligt perspektiv Ă€r gjorda av Lukas Moodysson. Jag tĂ€nker i alla fall inte sĂ„ att jag mĂ„ste ha en kvinnlig förebild som regissör, det handlar mer om att ha yrkesmĂ€ssiga förebilder. DĂ„ spelar det ingen roll för mig om det Ă€r en kvinna eller man, sĂ€ger Anette. <br>PĂ„ en viktig post i Filmsverige Ă€r det dock övervĂ€gande del kvinnor. Av Sveriges fem filmkonsulenter, som bestĂ€mmer vart miljonerna i filmstöd ska gĂ„, Ă€r tre kvinnor och tvĂ„ mĂ€n. <br> ? Tittar man pĂ„ hur de har fördelat pengarna Ă€r det ett par av de kvinnliga personerna som fĂ„tt mest kritik för att de inte gett nĂ„gra pengar alls Ă„t kvinnliga filmare. Om jag satt som filmkonsulent och skulle fördela pengar skulle jag inte titta pĂ„ kön, utan pĂ„ de historier som Ă€r bra, sĂ€ger Anette Winblad. <br>Bör bli hjĂ€ltar pĂ„ egna villkor<br>Ingrid Linell Ă€r filmforskare vid Göteborgs universitet. Hennes studier har visat att kvinnor oftast skildras pĂ„ likartade sĂ€tt pĂ„ film, som offer, prostituerade eller vackra. <br> ? Kvinnans roll i filmhistorien Ă€r minst sagt stereotyp, och vi Ă€r i behov av bilder att identifiera oss med, sa hon bland annat till Göteborgsposten. <br>Anette Winblad ser en fara med att försöka göra kvinnor till hjĂ€ltar pĂ„ film. <br> ? Bara man gör det bra, att trycka en kpist i BH:n pĂ„ en tjej och göra henne till hjĂ€lte pĂ„ traditionellt manliga manĂ©r Ă€r jag trött pĂ„. GĂ€rna starka tjejer bara de inte behöver Ă€rva mannens sĂ€msta egenskaper. Samtidigt förstĂ„r jag att det görs filmer om trafficking och prostitution. Det Ă€r filmer som speglar samhĂ€llet, och det drabbar kvinnor, inte mĂ€n. <br>
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!