– I alla mina projekt letar jag efter någon slags twist. Att sätta traditionella material i ett nytt sammanhang är det jag går igång på. Och när jag skrattar till över resultatet, då vet jag - det här kör vi på.
Det säger Aia Jüdes, konstnär och "näverambassadör". Ett av hennes tidigare projekt, Näver say näver, har nämligen fått unga formgivare att höra av sig med frågor om den utdöende konstarten. Själv tog Aia Jüdes hjälp av två 80-åriga näverslöjdare för att skapa lyxföremålen till Näver say näver; väskor och stövlar inspirerade av modehusens ikoniserade modeller. Fast helt i näver.
Som projektledare för Next level craft på Västerbottens museum vidareutvecklar Aia Jüdes leken med korsbefruktningar och oväntade möten i en annorlunda slöjdutställning med målgruppen "unga vuxna".
– Jag har tagit impulser från sub- och ungdomskulturer och blandat upp det med slöjd och hantverk.
Ett illustrativt exempel är en musik- och voguingvideo där den elektroniska musiken består av av slöjdljud. Voguing är en subkultur från New York; en dansstil med stort fokus på händernas rörelser. I videon uppträder Sveriges främsta voguedansare ihop med slöjdare, en annan grupp som använder händerna som konstnärligt verktyg.
– Jag har fått höra att framförallt den lite yngre publiken fått stjärnor i ögonen av videon. Vi har lekt med att sätta en diva- eller stjärnstatus på slöjden så det vore jättekul om det blir det nya coola; "åh, jag vill bli slöjdare", säger Aia Jüdes med ett skratt.
Kanske är det framtidsscenariot inte lika osannolikt som det låter. The future is handmade var i alla fall titeln på vårens stora begivenhet på Kalmar konstmuseum, och under sommaren kan hantverksälskare få sitt lystmäte stillat på många håll. Eller själva greppa kniven när det ordnas skedfest på Nynäs slott i dagarna tre i samband med utställningen Träsmak.
I sommar går dessutom en dröm som slöjdnestorn och björkfantasten Knut Östgård närt i 20 år i uppfyllelse genom vandringsutställningen Ur björk. Den visar 388 föremål – alla skapade ur samma björk.
– Jag är uppvuxen med björken i Nordnorge där jag kommer i från och jag har länge gått och funderat över hur mycket man kan få ut av en björk. Först tänkte jag göra det själv men sedan insåg jag att det var för mycket material, berättar Knut Östgård i telefon från Skåne där han leder en kurs i skedtäljning.
I stället tog 22 slöjdare tillvara på nästan allt material från en 25 meter hög björk. Knut Östgård själv fick fram 165 föremål ur sin bit, alltifrån skedar till ett skåp med inbyggd godisskål för hans och "frugans" spelstunder.
– Vi räknade ut att det är 0,8 kubikmeter massaved i björken vi fällde. Det skulle betinga ett pris på 300 kronor. Men värdet på våra föremål uppgår till en kvarts miljon. Så det går att förädla otroligt mycket om man tar tillvara på skogens material, säger Knut Östgård.
Ändå är det de icke mätbara värdena som får både honom och Aia Jüdes att tro att den hantverkstrend som råder är här för att stanna.
– En del hantverk har varit på väg att försvinna, som i mitt fall med näver. Men det ligger i tiden nu, det ser man inte minst inom designvärlden. När allting är massproducerat börjar kanske ungdomar också uppskatta att en del saker måste få ta tid, och att det finns en tillfredsställelse i att göra saker med sina egna händer, säger Aia Jüdes.