KonstnÀren som exotiskt geni

Kultur och Nöje2006-11-10 06:00
En pojke som inte fick mÄla, men som gjorde det ÀndÄ. En ung man som mot alla odds tog sig frÄn vildmarkens Lappland till Stockholm och konstakademien. Som dessutom kan berÀtta historier - om sina tankar, om sitt liv och fundera om konsten. Och, inte minst, som enligt alla gÀllande kritierier anses ha lyckats som konstnÀr. SjÀlvklart ett Àmne, intressant för dokumentÀrfilm. I kvÀll sÀnder SVT:s K-special Pojken som inte fick mÄla, en film om konstnÀren Erling Johansson signerad Maj Wechselmann.
Han sitter dÀr som han brukar, mitt i en utstÀllning mÄlandes sina vÀlkÀnda portrÀtt - dem han kallar "vÀrmebilder av sjÀlen". KÀndisarna radar upp sig framför staffliet: Hans Blix, Kim Anderzon, Majgull Axelsson, Heidi von Born - av henne gör han ett fantastiskt fint portrÀtt -, Marika Lagercrantz, Jarl Alfredius, 20 portrÀtt pÄ 30 dagar. Medan han mÄlar berÀttar han sin historia, om Sarvisvaara, ödemarken dÀr han vÀxte upp, om pappa predikanten, om mamma som dog, om folket i byn som skrattade Ät hans konst. De som spikade upp hans bilder som fönsterskydd bara för att visa sitt förakt för denna underliga böjelse att mÄla vÀrlden.
Prins Wilhelm talar hurtfriskt om Lappland till bilderna i en gammal film, hÀr och var finns insprÀngt intervjuer med en ung Erling Johansson i början av sitt konstnÀrsskap och det Stockholm han en gÄng mötte pÄ 50-talet rullas fram över TV-rutan.
Runt hans portrÀttmÄleri kretsar de tjusiga damerna i sina typiska frisyrer som sig brukar pÄ storstÀdernas gallerier. Storstadens mÀnniskor som betraktar "den andre" med stora, vÀlvilligt leende ögon. Erling Johansson framstÄr som Miman i Harry Martinssons Aniara, allseende och allvetande, med synpunkter pÄ mÀnniskans framfart i allmÀnhet och konstvetarnas i synnerhet.
KonstnÀren som geni, som vet nÄgot som vi inte vet, som ser det vi inte ser. Som dessutom inte kommer frÄn den förvÀntade miljön utan frÄn det exotiska Sverige, det nordligaste allra högst dÀr uppe. Ingen dum utgÄngspunkt för en konstnÀrlig hÄllning i dessa diskursernas, berÀttelsernas, tidevarv. PÄ sÄ sÀtt sÀger filmen en hel del om konstnÀrernas villkor, om man vÀljer att se den sÄ.
Men man kan ocksÄ se filmen som filmarens avstÄnd till Àmnet. KonstnÀren satt pÄ piedestal, exotiserad och humorbefriad. Finns det en annan bild och hur skulle den i sÄ fall se ut, blir funderingen som dröjer sig kvar. Finns det en mÀnniska bakom rollen eller Àr det en och samma sak?
Men Erling Johanssons egna gamla experimentfilmer Anima Mundi och Expulsi skulle jag gÀrna se i sin helhet pÄ TV.
Pojken som inte fick mÄla
Av Maj Wechselmann
K-special, SVT 2
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!