Spelutvecklare har i dag en betydligt närmare kontakt med sina kunder än för fem år sedan. Det innebär betydligt fler krav och åsikter som de måste ta ställning till.
När Treyarch skulle göra ännu ett spel i Call of Duty-serien efter World at War 2008 var det uppenbart att många spelare var trötta på andra världskrigstemat. Vart Treyarch än läste om sitt senaste spel var det en av de vanligaste kommentarerna. Teamet tog fasta på sina fans åsikter och släppte två år senare Call of Duty Black Ops. Mottagandet blev teamets hittills bästa betygssnitt och sju miljoner sålda spel under första dygnet.
Många åsikter
EA:s Mass Effect 3-lansering i våras gjorde många spelare så besvikna över slutet att de skrev mer eller mindre konstruktiva meddelanden till EA med sina åsikter.
Resultatet blev att speljätten i somras släppte en gratisexpansion med ett utökat och förtydligat slut i rymdtrilogin. Allt för att behaga fansen.
Ett senare exempel är hur Arenanet lät alla sina anställda undervisas i sociala medier så att de kunde diskutera med fansen om funktionerna i Guild Wars 2.
De tillbringade bland annat 18 timmar med att svara på frågor i diskussionsforumet Reddit.
Den här utvecklingen har pågått länge och det finns knappt en spelproducent som inte säger att det senaste spelet i en serie utvecklats utifrån feedback från fansen. Men den har en baksida.
- Vi vet att de som är på diskussionsforumen är mer högljudda och intensivt involverade i våra spel än majoriteten, berättar Andy Agostini, som är producent för NHL 13, en spelserie som säger sig lyssna mycket på sina fans.
Men hur får ni veta de som inte hörs på nätet tycker?
- Vi vet att en stor mängd spelare inte hänger på diskussionsforumen, men vi har många vänner och bekanta som spelar det betydligt mindre engagerat och vi försöker ständigt höra oss för vad de tycker om spelet.
Men för att öka chansen att ändra saker i spelet är det effektivast att engagera sig online?
- Ja absolut. Vi försöker läsa allt och vill försöka göra ett spel för alla.
Dagens spelutvecklare måste alltså lyssna på sina högljudda fans samtidigt som de försöker ta reda på vad de tystare kunderna har för åsikter. Dessutom ska det helst finnas plats för utvecklarnas egna idéer också.