Kort rymdskjutare med handen som sikte

En märklig rymdskjutare som redan på förhand har hyllats som Kinects mest intressanta spel. En slutsats som kvarstår även efter det korta äventyrets slut.

Kultur och Nöje2011-06-23 06:00

Tetsuya Mizuguchi har en ganska lång meritlista i musikspelsgenren. Från att ha jobbat med Segas dansspel Space Channel 5 till att ligga bakom modernare storverk som evolutionsskjutaren Rez och musikpusselspelen Lumines, Meteos och Every Extend Extra. Child of Eden är hans senaste spel och för första gången ger han sig på spel med rörelsekontroll (Playstation 3-versionen släpps senare med Move-stöd).

Child of Eden går ut på att skjuta ner formationer av farkoster innan de skjuter mot dig. Bakgrunderna är fyllda av elektronisk musik, som Tetsuya Mizuguchi varit med och skapat, och skruvade grafiska miljöer. De påminner om några av de första musikvideor som gjordes med datorgrafik. Det är fantasirikt, udda och lätt att bli förhäxad av.

Du styr antingen med en handkontroll eller med det rörelsekänsliga Kinect-tillbehöret till Xbox 360. Så länge kontrollinställningen där en klapp med händerna byter vapen används så fungerar det väldigt bra. Till och med bättre än med handkontroll och med betydligt större inlevelse. Det är bara att hålla med handen där du vill sikta på skärmen. Enkelt och intuitivt.

Q Entertainment visar att de förstår Kinects begränsningar. Med ett så enkelt upplägg fungerar kontrollen ypperligt och är aldrig i vägen för spelupplevelsen. Child of Eden är dock över redan efter knappt två timmars spelande och därefter är det bara poängjakt och poängtavlor online som kan hålla intresset vid liv. Fascinerande och kort, men kanske viktigast av allt: ett bevis för att Kinect fungerar som kontroll om spelidén är rätt. Tyvärr är den sällan det i Kinectspel.

Child of Eden
Genre: Shooter
Utvecklare: Q Entertainment
Plattform: Xbox 360
Åldersgräns: 7 år

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!