- Det finns inte så många ställen att visa en kortfilm på. Nu visar vi fem filmer samma kväll och två av dem är helt och hållet våra egna produktioner, berättar Martin Åhlin, 20.
Efter att ha gått ut gymnasiet med film som inriktning bestämde sig han och kompisarna Johan Sundkvist, 21, Adam Söderholm, 20, och Filip Karvonen, 20, för att starta ett eget företag. I dag åtar sig Blåfilm, som företaget heter, filmuppdrag inom exempelvis reklam och musikproduktion.
Passion för film
Martin Åhlin och Johan Sundkvist bjuder på kaffe på Blåfilms kontor som ligger i anslutning till lokstallarna i Luleå. Eller kontor och kontor, vi sitter mitt bland kameror och en uppsjö av annan filmutrustning.
Drivkraften som gjorde att de vågade starta eget företag är givetvis deras gemensamma passion för film.
- Det vore kul att få hit folk från övriga Europa, som kan komma och visa sina filmer, säger Johan Sundkvist.
Han skulle vilja att fler fick upp ögonen för mer nyskapande filmer.
- Vi på Blåfilm vill tillföra någonting nytt till filmen, en fräschör. Det finns mycket som är bra, men det går att göra ännu bättre, tycker han.
- Kortfilm är ett lämpligt sätt att börja på. Det är svårt att få finansiering till en långfilm och en kortfilm kan vem som helst göra, menar Martin Åhlin.
Skräck i litet format
Men en bra kortfilm kräver en hel del arbete. Det gäller verkligen att hålla ihop handlingen i en film som maximalt är 15-20 minuter lång. Killarna är spända på att se publikens reaktioner, särskilt på deras egna produktioner. Utöver Vaktmästaren står Blåfilm även bakom romantiska komedin Times new romance. Målet med festivalen är att nå ut med egna och andras filmer och de hoppas att arrangemanget kan återkomma och växa i storlek.
- Vi vill gärna testa lite nya grejer. Det går att ta ut svängarna mer med en kortfilm, tycker Johan Sundkvist.
De andra filmerna som visas under kvällen är dokumentären Orkidéflicka, komedin En god jävla jul och dramakomedin Renoveringen (My blue hawaii).