Trots att poeten och dramatikern, som föddes i Tierp i Uppland 1948, fick emotta en stor mĂ€ngd utmĂ€rkelser och priser, sĂ„g hon aldrig sig sjĂ€lv som sĂ€rskilt folkkĂ€r. I viss mĂ„n var det nĂ„got hon medvetet, och kanske omedvetet, motverkade genom att i slutet av sin aktiva karriĂ€r hĂ„lla sig undan medier sĂ„ vĂ€l som fans â och att aldrig anpassa sig, sina Ă„sikter och uttalanden, efter vad nĂ„gon annan tyckte.
Men publiken, som tidigt i Kristina Lugns karriÀr kritiserade den dÄvarande programledaren och poeten, blev betydligt skonsammare mot henne som person nÀr hon började med teater. Sedan dess har hon hyllats för sitt sÀtt att oförblommerat vara mÀnsklig. Orsaken till att hon har blivit omtyckt, enligt henne sjÀlv? Ingen ville vara som henne.
ââDet inger trygghet att se ett haveri gĂ„ omkring. Ett haveri i galaklĂ€nning. De tĂ€nker: kan hon klara det sĂ„ kan jag ocksĂ„. NĂ€r jag dör kommer mĂ€nniskor att kĂ€nna: kunde Kristina Lugn dö sĂ„ kommer jag ocksĂ„ kunna det, sade hon till Dagens Nyheter 2014, i ett av de fĂ„ portrĂ€tt som hon gĂ„tt med pĂ„ att göra under de senaste Ă„ren.
Gav ut sitt första verk 1972
Efter uppvÀxten i Skövde och Vallentuna, med fadern Robert Lugn, generalmajor och modern Brita-Stina Lugn, lektor, vÀntade studier i Uppsala. Samma Är som Kristina Lugn tog sin magisterexamen, 1972, gav hon Àven ut sitt första verk, diktsamlingen "om jag inte".
Sedan dröjde det fyra Ă„r innan nĂ€sta veck, "Till min man, om han kunde lĂ€sa" gavs ut och efter tre diktsamlingar till kom genombrottet i verket frĂ„n 1983 â "Bekantskap önskas med Ă€ldre bildad herre". Diktsamlingen som skildrade lĂ€ngtan, Ă„ngest och sjĂ€lvironi hos den som söker kĂ€rlek i en kontaktannons, blev osannolikt nog inte ett startskott pĂ„ en lĂ„ng rad publiceringar av poesi (bara tvĂ„ samlingar har getts ut sedan dess, utöver samlade verk) men dĂ€remot pĂ„ en rad dramatiska verk och pjĂ€ser, musiktexter och medieproduktioner.
I samma veva började Lugn att uppmĂ€rksammas genom priser. Men för sin medverkan som programledare i tv-serien "Oförutsett" 1987, kritiserades hon av sĂ„vĂ€l tittare som poesieliten för att vara endera snobbig â eller för vulgĂ€r och fick ta emot hot, hat och stenar genom fönster.
Men i bland annat teatern uppnĂ„dde Lugn en större balans mellan jaget, publiken och verken â och 1997 blev hon konstnĂ€rlig ledare för Teater Brunnsgatan Fyra i Stockholm, efter vĂ€nnen och skĂ„despelaren Allan Edwalls död. DĂ€r sattes flera av hennes pjĂ€ser upp, sĂ„ vĂ€l som pĂ„ Dramaten.
Under slutet av 1990-talet belönades hon med priser sĂ„ som "Moapriset", "Piratenpriset", "Doblougska priset" och "Stiftelsen Selma Lagerlöfs litteraturpris" â och i början av 2000-talet fortsatte hon att uppmĂ€rksammas med "Ferlinpriset", "Tage Danielsson-priset" och "Bellmanpriset", för att nĂ€mna nĂ„gra. 2003 gav hon ut "HejdĂ„, ha det sĂ„ bra", sin senaste diktsamling, och tre Ă„r senare valdes hon till ledamot av Svenska Akademien. Hon intrĂ€dde pĂ„ stol 14 efter Lars Gyllensten den 20 december 2006.
Akademien innebar stark gemenskap
I och med platsen i Akademien fick Kristina Lugn en gemenskap som hon beskrivit som starkare Àn den "kÀrnfamilj" hon saknat. Hon fortsatte att skriva, frÀmst pjÀser och dramatik och belönades med "De nios stora pris" 2011, samma Är som hon överlÀt ansvaret för Teater Brunnsgatan Fyra till dottern och dramatikern Martina Montelius.
Efter det samarbetade hon bland annat med Benny Andersson, genom att skriva lÄttexterna i musikalen "HjÀlp sökes", som hade premiÀr i februari 2013. Under 2014 skrev hon sin sista egna pjÀs "Hej, det Àr jag igen", vid Dramaten. Hon tog samma Är emot Karamelodiktstipendiet.
Kristina Lugn, som i sina verk bland annat lyft och problematiserat vad det innebÀr att vara kvinna, har sedan hon intrÀdde försvarat Akademiens gemenskap och syfte. NÀr Sara Danius valdes till stÀndig sekreterare 2014, skrev Kristina Lugn i ett mejl till TT:
"Vi Àr glada att hon sade ja. Hennes kön har inte med saken att göra. Men visst Àr vi mÄnga som tycker att det Àr bra att vi Àntligen fÄr en kvinnlig sekreterare".
Skandalen i Svenska Akademien
Under skandalen med den sĂ„ kallade kulturprofilen var Lugn sparsam med kommentarer â men de hon gav var drypande av sarkasm, ibland fientliga.
âJag Ă€r ocksĂ„ en kvinna, om ni inte mĂ€rkt det. Jag tror att det Ă€r meningslöst att jag försöker svara pĂ„ frĂ„gor nĂ€r den ledande folkvalda makthavaren agerar pĂ„ det sĂ€ttetâ, skriver Kristina Lugn i ett mejl till SVT Kulturnyheterna, en reaktion pĂ„ dĂ„varande kulturminister Alice Bah Kuhnkes uttalande om skandalen.
ââJag röker, ni kommer att dö, sade hon Ă€ven under ett medieuppbĂ„d i Gamla stan i Stockholm, med en cigarett i handen, nĂ€r hon tillfrĂ„gades om situationen i Svenska Akademien.
Hon var noga med att inte vĂ€lja nĂ„gon sida i konflikten, och den önskan hon förmedlade var att Horace Engdahl â sĂ„ vĂ€l som de andra, avgĂ„ende ledamöterna, skulle förbli en del av de aderton.
Kristina Lugn var, som tidigare, en del av kommittén som utsÄg Nobelpristagarna i litteratur för Äret 2018 (vilket delades ut i efterhand) och 2019. Hon var, fram till sin död, ledamot i Svenska Akademien.