Med siktet instÀllt pÄ premiÀr i september Àr repetitionerna av "Kvinnostaden" Äterigen i gÄng pÄ Dramatens scen Elverket i Stockholm.
Dagens repetition inleds med en monolog dÀr Stina Ekblad rabblar en medeltida huskur för hur man blir av med otÀcka svulster.
Man smörjer med krossade flugor, dÀrefter med mosade sniglar (utan hus), lÀgger pÄ en brödkaka vÀtt i liljesaft och slÄr om med tistelblad.
Skulle det inte hjÀlpa kan man alltid sticka hÄl pÄ svulsten med nÄgot stickigt.
FöretagslÀkarens besök
FrÄgan Àr om det Àr nÄgot som Lars-Göran Kjellin, lÀkare frÄn teaterns företagshÀlsovÄrd, skulle rekommendera.
Han övervakar dagens repetition för att bedöma hur coronasÀker den Àr.
Repetitionen flyter pÄ bra, Àven om nÄgra Àr lite ringrostiga efter semestern.
SkĂ„despelarna har spatiöst med utrymme. Ibland kommer de Ă€ndĂ„ pĂ„ sig sjĂ€lva med att stĂ„ lite för nĂ€ra varandra â och tar nĂ„gra steg tillbaka.
NÀr de ska stÀlla upp sig pÄ rad infinner sig en viss tvekan hos somliga.
ââFinns det plats mellan er tvĂ„? sĂ€ger Marie Richardson.
Riktigt svÄrt blir det först nÀr tvÄ jungfrur ska kastas i fÀngelse. NÀr man repade i vintras var det enkelt, dÄ kastades de bokstavligen i finkan, men det gÄr inte nu.
Men efter en del omtagningar, skratt, diskussioner och uppgivna rop ("Coronateater â en gĂ„ng och sedan aldrig mer!") löser sig ocksĂ„ den saken.
"Röde Orm" hÀnger löst
I vĂ„ras, nĂ€r allt stoppades, var Mattias Andersson fĂ€rsk i rollen som Dramatens konstnĂ€rliga ledare. Nu kan han pusta ut en aning â det ser ut att bli premiĂ€rer i höst.
ââDet finns ett lĂ„ngt dokument som berĂ€ttar hur allt ska genomföras sĂ€kert och tryggt, det gĂ€ller repetitionerna men ocksĂ„ förestĂ€llningarna, sĂ€ger han.
Just nu repeteras Àven "Liv Strömquist tÀnker pÄ sig sjÀlv" och det som skulle ha varit vÄrens storsatsning: "Röde Orm".
ââDen första Ă€r det inga problem med, men "Röde Orm" Ă€r svĂ„rare, dĂ€r Ă€r det rekvisita, slagsmĂ„lsscener och full kroppskontakt.
Lars-Göran Kjellin har suttit med vid en repetition av storsatsningen, och kommer att sitta med vid nÄgra till.
Mattias Andersson hÄller tummarna för "Röde Orm" och alla andra pjÀser, det rör sig om produktioner som redan Àr betalda.
I höst Ă€r planen att spela för 50 personer Ă„t gĂ„ngen â just nu vad lagen tillĂ„ter. Men Mattias Andersson hoppas pĂ„ lĂ€ttade restriktioner.
Provsvaren har kommit
Efter en timme bryter man repetitionen för att höra vad Lars-Göran Kjellin har att sÀga.
ââJag kĂ€nner mig helt lugn med det hĂ€r, ni sköter er utmĂ€rkt. Ni Ă€r ett riktigt föredöme. Jag beundrar hur ni har tĂ€nkt och hittat lösningar, sĂ€ger han.
Men det viktigaste, pÄpekar han, Àr hur ensemblen sköter sig i det vanliga livet, teatern ska vara en sÀker plats dit ingen smitta ska föras in.
HĂ€romdagen testade sig hela ensemblen och nu har svaren kommit.
Lars-Göran Kjellin meddelar att alla tester var negativa. Ingen har corona, inte just nu. Svar pÄ antikroppstesterna dröjer.
Och enligt hans bedömning vad gÀller smittolÀget, finns det en möjlighet att man snart börjar slÀppa pÄ publikbegrÀnsningarna.
Han sÀger sig sitta inne pÄ viss information, men den kan han inte dela med sig av.
Följer gör en frÄgestund. Först handlar frÄgorna specifikt om repetitionerna, men sedan blir de mer allmÀnna.
Ăr det sant att man kan bli smittade genom att ta i ett dörrhandtag?
StÀmmer det att man kan bli smittade av spottpartiklar som far runt i luften?
Sitter inte folk vÀldigt nÀra varandra pÄ uteserveringarna?
Inte "Romeo och Julia"
Staffan Valdemar Holm Àr tillbaka i Stockholm för att regissera "Kvinnostaden". Köpenhamnsvensken Àr pÄ gott humör, det Àr hela ensemblen. Skönt att vara i gÄng.
ââMan fĂ„r hitta kompromisser. Vi kan göra nĂ„got ganska kul av hela grejen, eftersom publiken kommer att vara medvetna om vĂ„ra förutsĂ€ttningar, sĂ€ger han.
Den största utmaningen Àr att hela tiden behöva hÄlla tillbaka, inte gÄ för nÀra och inte röra. Det sÀger bÄde Staffan Valdemar Holm och skÄdespelaren Elin Klinga.
ââMan mĂ„ste stanna upp och hejda sina impulser, sĂ€ger hon.
Viktigast, menar Staffan Valdemar Holm, Àr att publiken inte ska kÀnna att nÄgot saknas, kroppskontakt och annat nu förbjudet mÄste ersÀttas med musik eller gestaltning.
ââDet hĂ€r gĂ„r bra. Den Ă€r textbaserad, det finns inga slagsmĂ„l, kĂ€rleksscener eller nĂ„gon rekvisita. Men försök att göra "Romeo och Julia" pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet.