En pappa fyller Är och ska firas av sina tre vuxna barn. Alejandro Leiva Wengers nyskrivna pjÀs utgÄr frÄn en situation som de flesta kan kÀnna igen sig i. Men snart visar det sig att allt inte Àr som det brukar. Pappan lÄter förvirrad, och börjar prata otydligt om sina minnen av syskonens mamma, som försvann i deras barndom.
OvÀntade saker intrÀffar och snart stÀlls allt pÄ sin spets.
ââJag har funderat mycket pĂ„ familjer och vad det finns för grundlĂ€ggande överenskommelser. Alla har ju konflikter med sin familj, men man brukar vara överens om att förĂ€ldrarna Ă€r förĂ€ldrar och barnen Ă€r barn, men hĂ€r Ă€r till och med det osĂ€kert, sĂ€ger Alejandro Leiva Wenger.
Olika sanningar
Syskonen försöker förstÄ pappan men deras tolkningar skiljer sig Ät. Den Àldsta, Norma, accepterar inte hans utsagor och dÄ vÀnder familjen sig emot henne.
ââHon kommer inte dit för att göra uppror, men hon har sin bild och den krockar mot de andras bilder, sĂ€ger regissören Frida Röhl.
Duon har i flera uppsÀttningar undersökt olika sidor av sanningen. En familjs konflikter utspelar sig till exempel ofta kring vems perspektiv som tillÄts dominera, menar Frida Röhl, och vems minne som fÄr företrÀde. Det Àr ett Àmne som Alejandro Leiva Wenger gÀrna utforskar: att minnena Àr konstruktioner snarare Àn objektiva avtryck.
ââVi gör om vĂ„ra egna och varandras minnen. Och förĂ€ldrar har vĂ€ldigt stor pĂ„verkan och kan lĂ€tt skapa minnen hos sina barn, eftersom barnen inte riktigt minns vad som hĂ€nde nĂ€r de var smĂ„, sĂ€ger han.
Bortom orden
PjÀsen utforskar ocksÄ det som finns bortom orden. BÄde Röhl och Leiva Wenger pratar om kittet i en familj, det som hÄller den samman.
ââIbland finns en övertro pĂ„ ord, att de hjĂ€lper oss att komma nĂ€ra varandra och förklara saker. Men det dĂ€r kittet Ă€r bortom ord, sĂ€ger Frida Röhl.
Hon funderar kring hur man delger sin familj tragiska berÀttelser ur det förflutna, eller hur man uttrycker sin stora kÀrlek, nÀr orden inte rÀcker till. Konflikter kan ocksÄ utlösas av ordvÀxlingar som plötsligt fÄr enorma proportioner.
ââHĂ€r vill alla ha en trevlig kvĂ€ll men av olika orsaker blir det fel. BĂ„de pĂ„ grund av stora skĂ€l och pyttesmĂ„ detaljer. Det Ă€r ofta sĂ„ nĂ€r vi brĂ„kar med vĂ€nner och familj, bagateller vĂ€xer och blir till livsavgörande konflikter, sĂ€ger Alejandro Leiva Wenger.
VÄga vara otydlig
Det Frida Röhl uppskattar med hans pjĂ€ser Ă€r att de Ă€r bĂ„de konkreta och fulla av humor â samtidigt som de "vĂ„gar vara i det otydliga". Hon tycker att det Ă€r extra viktigt i en vĂ€rld dĂ€r mycket beskrivs som begripligt, logiskt och rimligt.
ââSamtidigt har vi en president i USA som Ă€r galen och det pĂ„gĂ„r saker som Ă€r absolut obegripliga. KonstnĂ€rligt tycker jag det Ă€r mer intressant att vara i rummen som inte gĂ„r att förklara, snarare Ă€n att vara i rummen med "vi tycker det Ă€r fel att det ser ut sĂ„ hĂ€r" â den typen av platta förklaringar eller tolkningar av verkligheten.