MÄleriet bÀr utstÀllningen

MÄlning av Gudrun Westerlund.

MÄlning av Gudrun Westerlund.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2007-09-06 01:45
Det har sagts att det var bröderna Hubert och Jan van Eyck som uppfann oljemĂ„leriet under mitten av det fjortonde Ă„rhundradet. Det rĂ„der delade meningar om detta, men lĂ„ngt dessförinnan hade man anvĂ€nt kasein frĂ„n Ă€gg som man tillsammans med vatten och olja rörde ihop till en emulsion som bindemedel för fĂ€rgpigment. Äggoljetempera som fĂ€rgen kallades anvĂ€nds Ă€n i dag av konstnĂ€rer. Temperan torkar mycket snabbare Ă€n oljan och har en lĂ€ngre karaktĂ€r, det vill sĂ€ga att den Ă€r mer lĂ€ttmĂ„lad i penseldraget. Till skillnad frĂ„n oljefĂ€rgen ger den en mattare och mer opak yta i torkat tillstĂ„nd. I Konsthallen i LuleĂ„ visar Gudrun Westerlund just nu temperamĂ„leri. Hon gör sina egna fĂ€rger med pigment och emulsioner. UtstĂ€llningen inleds med en rad mĂ„lningar som inspirerats av renĂ€ssansportrĂ€tt i skarp profil. Hon refererade vid vernissagen till ett portrĂ€tt av Piero della Francesca. Ett portrĂ€tt av fursten av Urbino, Federico da Montefeltro, som lĂ€t sig avmĂ„las i profil dĂ€rför att hans ansikte pĂ„ den frĂ„nvĂ€nda sidan var vanstĂ€llt av ett svĂ€rdshugg. Det kanske blev stilbildande, för den hĂ€r typen av portrĂ€tt blev mycket vanliga under renĂ€ssansen. Westerlund kallar de Ă„tta bilderna To see or not to see men till skillnad frĂ„n renĂ€ssansportrĂ€tten hĂ„ller hennes figurer upp en hand framför munnen som om de skyddade sitt ansikte. Man kĂ€nner igen fĂ€rgskalan i Westerlunds bilder, den har norrlĂ€ndsk karaktĂ€r. Den svarta jĂ€rnoxiden, röd- och gulockran i den magra alven. Siennan i de torra tallmoarna. Det brandgula i de aftonsolbelysta trĂ€dstammarna. Renlavens grĂ„ nyanser, vid regn lĂ€tt anstrukna av starkt utspĂ€dd kromoxidgrön. Umbratonerna i myrarnas humusskikt och det indigosvarta suget i de bottenlösa tjĂ€rnarna. Man kĂ€nner Ă€ven igen glesheten och det lite skavda i motiven, hĂ€r öses inte ur ymnighetshorn, hĂ€r Ă€r var sak för sig, enstaka, sparsamt. Gudrun Westerlund har sina rötter i Arjeplog och det kan man ana i mĂ„leriet.MĂ„nga av bilderna Ă€r berĂ€ttande, som exempelvis den Ă„terhĂ„llna sorgen hos modern med det döda barnet. En kvinna sitter stel och vanmĂ€ktig medan barnkroppen utstrĂ€ckt över hennes knĂ€ tycks upplösas inför henne. Det finns dock ett avstĂ„nd i sorgen som förbryllar. Hon kallar bilden PietĂ , vilket kan översĂ€ttas med ömhet, och refererar dĂ€rmed till konsthistoriens alla Mariabilder med den döde Jesus i famnen. Andra bilder Ă€r mindre litterĂ€ra utan handlar mer om form och fĂ€rg. FĂ€rgen Ă€r ocksĂ„ Westerlunds styrka och hennes kolorit Ă€r stundtals ren fĂ€rgpoesi, som exempelvis i bilden Sjok. HĂ€r undandrar sig bilden alla intellektuella tolkningar och det Ă€r i högsta grad tillĂ„tet. UtstĂ€llningen innehĂ„ller Ă€ven en installation som hon kallar den lapplĂ€ndska kritcirkeln, en anspelning pĂ„ Brechts kaukasiska dito, som ju Ă€r en hyllning till den moderliga kĂ€rlekens seger över makt och girighet. Man kan undra om installationsformen Ă€r en eftergift Ă„t tidens konstnĂ€rliga konventioner. Visst kan det vara bra med nĂ„got tredimensionellt i utstĂ€llningsrummet för att skapa variation, men det Ă€r tveklöst mĂ„leriet som bĂ€r den hĂ€r utstĂ€llningen. Det hade gott och vĂ€l rĂ€ckt med det.
Gudrun WesterlundKonsthallen, LuleÄ
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!