MÄngbottnad historia

Norrrbottens-Kurirens Mats Tormod har lÀst Abraham B. Yehoshuas Kvinnan i Jerusalem. "En mÀrklig, ibland nÀstan farsartad, historia", skriver han bland annat.

Kultur och Nöje2008-10-31 06:00
Efter den fina och mÄngbottnade berÀttelsen om Den befriade bruden Äterkommer nu Nobelprisade Brombergs med Yehoshuas Kvinnan i Jerusalem. Det Àr en mÀrklig, ibland nÀstan farsartad, historia om en död skönhet, en kvinna som förolyckats vid en sjÀlmordsattack pÄ en marknad i Jerusalem. Ett lönebesked blir första nyckeln till hennes identitet; hon Àr en illegal invandrare som tillfÀlligt varit anstÀlld vid ett stort bageri, vilket nu av skandalpress och för sin goda image skull kÀnner sig tvungen att ta sig an henne, hennes historia och hennes begravning. Bageriets gamle Àgare vill visa företagets empati med den olyckligt dödade kvinnan, trots att hon egentligen inte varit anstÀlld vid terrordÄdet. Det blir personalchefens uppgift att ta reda pÄ vem hon var, finna hennes anförvanter och följa henne till graven. Denne antihjÀlte visar sig vara en personalchef som hellre ser sig som chef för HR, human resources, en kompetens han bekrÀftar genom att vara frÄnskild, ha ouppklarade relationer med sÄvÀl tidigare fru som dotter och dessutom bo hemma hos sin mamma. Det blir flera resor för den arme HR-chefen. Han söker sig tillbaka in i den vackra kvinnans historia, möter sÄ smÄningom hennes son, den före detta mannen och slutligen hennes gamla mor, men ocksÄ de mÀn som varit förÀlskade i henne, de som hon bedÄrat. Det blir en inre resa för personalchefen, in i hans tillkortakommande inför det vÀsentliga i livet: Varför kommer han inte ihÄg denna kvinna, vars skönhet alla vittnar om och som han en gÄng mÄste ha intervjuat inför hennes anstÀllning vid det stora bageriet. Vad Àr det han inte har förstÄtt? Han följer det balsamerade liket, utan att ge efter för den stÀndiga impulsen att öppna metallkistan och skÄda skönheten. Den yttre resan gÄr frÄn bÄrhuset över uthyrningsrummets tvÀttkorg och med flyg sÄ smÄningom till vÀrldens Ànde. DÀr stiger han vid den yttersta tiden ner i helvetet, ned i Harmagedon, vilket visar sig vara en avlÀgsen före detta sovjetrepubliks stora turistattraktion, en underjordisk anlÀggning som en gÄng varit nomenklaturans överlevnadsbunker efter den sista bomben. DÀr tystnar ocksÄ den satellittelefon han fÄtt för att hÄlla kontakt med bageriets Àgare, som likt Herren Sebaot redan vet allt, utan dock att riktigt förstÄ. Det Àr spÀnnande lÀsning, ofta drÄplig. BerÀttarperspektivet varieras och tillÄter ibland mer perifera aktörer i berÀttelsen göra avslöjande iakttagelser. Det Àr en historia med mÄnga bottnar och i centrum finns naturligtvis konflikten i Mellanöstern, men Kvinnan i Jerusalem Àr ÀndÄ i större grad en roman om det existentiellt allmÀngiltiga Àn om det politiskt aktuella. NÄgonstans hoppas vi vÀl alla att det skall finnas ett Jerusalem, ett fredligt hem att ÄtervÀnda till.
Abraham B. Yehoshua Kvinnan i Jerusalem ÖversĂ€ttning: Rose-Marie Nielsen Brombergs
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!