Materialet i sig en provokation

FÄRGADE YTOR. Vinyl pĂ„ aluminium. Patric Larsson.

FÄRGADE YTOR. Vinyl pĂ„ aluminium. Patric Larsson.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2008-09-09 06:00
En lokal filosof gav en gĂ„ng uttryck för sin teori att samtidens tankeförflackning hade sin upprinnelse i introduktionen av kulspetspennan. NĂ€r jag sjĂ€lv erinrar mig uppstĂ„ndelsen och de chronschoughska skötselanvisningarna kring införandet av detta förenklande hjĂ€lpmedel vid diktamensskrivningarna i min gamla folkskola anar jag att det kanske trots allt var en brytpunkt. Magister Larsson poĂ€ngterade att incitamentet för införandet var att nu fanns det kulspetspennor med "arkivbestĂ€ndigt" blĂ€ck. Jag ser för min inre syn enorma arkiv dĂ€r miljontals linjerade mörkblĂ„ diktamensböcker ligger staplade, fyllda av felstavade krĂ„kfötter, som lyser blĂ„a, i arkivbestĂ€ndigt blĂ€ck pĂ„ gulnande papper, samtidigt som jag undrar vem som kunde tĂ€nkas lĂ€sa alla dessa krior. Ars longa vita brevis, sa en gĂ„ng Hippokrates. Livet Ă€r kort men konsten Ă€r evig. Det Ă€r tydligt att avsikterna med dessa diktamensböcker var desamma som med konsten. De gör ansprĂ„k pĂ„ evinnerlighet, mĂ„hĂ€nda ett uttryck för tankeförflackning, ett förevigande av trivialiteter. Huruvida Patric Larssons haft arkivbestĂ€ndigt blĂ€ck i de BIC-pennor han anvĂ€nt till de stora tecknade bilder som han nu visar pĂ„ Konsthallen Ă€r mig okĂ€nt, men samlare och investerare kanske undrar. Att anvĂ€nda kulspetspenna som konstnĂ€rligt material Ă€r ju i sig sjĂ€lvt en provokation. Det Ă€r lite som att anvĂ€nda Instamatickamera till konstfoto. Visst gĂ„r det, men mediet har klara begrĂ€nsningar. Man kan som Larsson se begrĂ€nsningarna som en utmaning och försöka hitta ett uttryck som lyfter sig över det pĂ„ papperet nedtecknade. Hans bilder Ă€r omsorgsfullt uppbyggda i processteckningar genomförda under lĂ„ng tid. MĂ„nga av dem ser ut som sociogram eller tankekartor. I smĂ„ bubblor skriver han ner begrepp som associerar och interagerar till andra begrepp och som förbinds med linjer till nya bubblor. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt skulle man rent teoretiskt kunna följa konstnĂ€rens tankebanor om vĂ„rt tankeflöde vore rationellt och logiskt, men mĂ€nskligt tĂ€nkande Ă€r ju inte sĂ„. Tur Ă€r vĂ€l det, för utan det irrationella skulle aldrig nya tankar eller konst uppstĂ„. I andra bilder arbetar han med korta streck eller punkter formassociativt och bygger upp större strukturer som kan likna ting omkring oss, men dĂ€r avsikten inte Ă€r ett avbildande utan ett redovisande av hur former föds ur andra former till större former i all oĂ€ndlighet. Det Ă€r som visualiseringar av matematiska fraktaler. Processerna gĂ„r samtidigt i alla riktningar frĂ„n mikro till makro och tvĂ€rtom. I nĂ„gra av bilderna ingĂ„r Ă€ven fĂ€rgexperiment dĂ€r han med fĂ€rgerna förstĂ€rker perspektivupplevelserna. FĂ€rgerna lĂ€gg er sig pĂ„ olika djup i bildplanet och skapar pĂ„ sĂ„ sĂ€tt en upplevelse av prismatisk kroppslighet. 2004 fick Larsson Beckers stora pris för sina teckningar. Juryns motivering var att Larsson framgĂ„ngsrikt utmanar vĂ„r förestĂ€llning om vad en teckning Ă€r och kan vara. Det Ă€r som ett cirkelresonemang. I och med utmĂ€rkelsen har ju en jury faststĂ€llt vad en teckning Ă€r och kan vara. Är det publikens förestĂ€llningar som dĂ„ skall utmanas? Vilka Ă€r det konstnĂ€rliga ansprĂ„ken och hur arkivbestĂ€ndigt Ă€r blĂ€cket i Larssons penna? Vi fĂ„r vĂ€l kolla i arkiven vad det lider.

Konst

Patric Larsson

Konsthallen Kulturens hus, LuleÄ
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!