Med mÀrkvÀrdig blick för detaljer

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2008-03-26 01:45
Pratar man moderna arketyper, sĂ€rskilt inom populĂ€rkulturen, sĂ„ Ă€r de olyckliga tonĂ„ren definitivt en sĂ„dan. Jag tĂ€nker pĂ„ Morrisseys lĂ„ttexter, Fucking ÅmĂ„l, serietecknare som Daniel Clowes och Daniel Ahlgren, J.D. Salingers RĂ€ddaren i nöden. Vissa inslag Ă€r givna. DĂ€r finns alltid en tydlig, ungdomlig heroism, och en grundregel: den som inte skiljer ut sig frĂ„n mĂ€ngden och protesterar mot omgivningens konformism - den har förlorat. Senare kompliceras saker. Vuxenheten har en tendens att grumla idealen. Föresatserna kan visa sig vara spröda. Men revanschbegĂ€ret Ă€r Ă€ndĂ„ inte att underskatta som drivkraft. I Spegelsken, ett samarbete mellan poeten Cecilia Hansson och illustratören Dennis Eriksson, bĂ„da uppvĂ€xta i LuleĂ„, Ă€r huvudpersonen just ett sĂ„dant annorlunda barn, i opposition mot det mesta. NĂ„gon som tvingas kriga mot en mur av oförstĂ„else. Det Ă€r vĂ„r, förvĂ€ntan, inom kort slutar nian: "Alla knopparna ska brista upp i grönt, jag ska vara sĂ„ lycklig." I korta sentenser fĂ„ngas en tonĂ„rsflickas utblickar, missöden, förhoppningar. Hon köper secondhandklĂ€der som hon mödosamt syr om, samlar "stĂ„lverksslagg och stenar" i vĂ€skan och föraktar de solariebrĂ€nda och översminkade jĂ€mnĂ„riga. Tycks befinna sig i en odefinierad förtvivlan. Och staden Ă€r ett trĂ€sk att sjunka i. Dennis Erikssons bilder Ă€r kongeniala med texten. Han har en mĂ€rkvĂ€rdig blick för detaljer: hur man hĂ„ller en basketboll under armen, ett par gympaskors tjocka plösar, en NO-lĂ€rares fula pullover. Man tror helt enkelt pĂ„ det han tecknar. Cecilia Hanssons tvĂ„ tidigare böcker - diktsamlingarna Revbensdagar, morgnar och TĂ€nj min hud, en förvandling - uppehöll sig mycket vid kroppen, dess köttslighet, Ă€nda inpĂ„ hinnorna och vĂ€tskorna. SĂ„ ocksĂ„ med den lyriska berĂ€ttelsen i Spegelsken. De Ă„terkommande vĂ€xtmetaforerna - knoppar och snart utslagna trĂ€d - Ă€r inte godtyckliga. Huvudpersonen Ă€r sen i utvecklingen och svĂ€var fritt mellan barn och kvinna: "Jag behöver ingen behĂ„, min kropp vĂ€xer bara pĂ„ lĂ€ngden." NĂ„got ljus i detta Gehenna? Jo, en förĂ€lskelse i en flicka pĂ„ skolan, vars skönhet pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€r pĂ„ ett högre plan, dold för den tröga massan. Hennes hĂ„r Ă€r "sjĂ€lvlockigt och alltid nytvĂ€ttat", och "aldrig att hon skulle klippa lugg eller ta pĂ„ sig pasteller bara för att det Ă€r mode." Hon bjuder över, liksom flickan i boken. Men naturligtvis Ă€r det en ocean emellan dem. De nĂ„r inte fram till varandra. Kanske Ă€r hon Ă€ndĂ„ en föraning om vuxenlivets mindre statiska gemenskaper, dĂ€r man inte lika ofta tvingas ge upp sig sjĂ€lv för att kunna ingĂ„. Det förlĂ€nar ett öppnande strĂ„k Ă„t berĂ€ttelsen. LĂ€ngst bak i boken Ă€r bokens upphovsmĂ€n portrĂ€tterade, pĂ„ ett fotografi av mĂ€sterfotografen Hans Gedda. Snygga, vĂ€lklĂ€dda och framgĂ„ngsrika ser de inte direkt ut att lĂ€ngta tillbaka till de uppvĂ€xtĂ„r som en gĂ„ng hyst dem.

Ny bok

Spegelsken

Text: Cecilia Hansson

Bild: Dennis Eriksson

Atlas

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!