Mighty Mozart
Ingen kan säga annat än att det har varit en succé. Mozart har ju alltid haft en plats på Guds högra sida i musikälskarnas himmel, men nu fick han det i allt fler människors jordiska hjärta.
På 1900-talet var Mozart fortfarande en angelägenhet för finsmakare - se till exempel hans operor i utsökta uppsättningar på Drottningholmsteatern, sex stycken DVD (Naxos 102095). Och för otaliga musikstuderande - mig också - har hans stycken ständigt utgjort en attraktiv introduktion till den klassiska musiken
I dag finns det tre, delvis nya, skäl att älska den gudomlige Mozart. Därför att vi i dag har fått ett allenarådande himmelrike på jorden som kallas marknaden, där Mozart har intagit en naturlig, ohotad plats.
Här de tre skälen till Mozarts förhöjda popularitet, som jag ser det.
n Mozart är angenäm.
Han är melodiös, spirituell, sprudlande. Man lyfts av Mozart. Massor av människor utanför de högbrynta och inskränkta kännarnas led har upptäckt det. Även hans tragiska stycken är angenäma, som den härliga symfonin nr 40. Eller varför inte hans Requiem, detta år med Radiosymfonikerna i en egensinnig version signerad Manfred Honeck (CD; beställs genom Berwaldhallen).
n Mozart är konsumentvänlig.
Hans tid och dess produktionsförutsättningar tvingade honom att skriva mycket, fort och lättillgängligt. Hans geni är så stort att musiken sällan blir insmickrande - men nog var han tvungen att återanvända material i litet väl hög utsträckning. I dag är sådant inte fel, ingen frågar efter originalitet. För marknaden, där igenkänningsfaktorn är A och O, är Mozart idealisk.
n Mozart är kul.
Det var han inte förut, då hans privatliv var en angelägenhet för musikologerna. Men efter Peter Shaffers pjäs Amadeus på 70-talet (1970-talet, alltså; pjäsen kommer snart på en teater nära dig) och Milos Formans påföljande filmatisering blev Mozart kul, med sina upptåg och sitt oregerliga geni. Han jämfördes med John McEnroe Och 1970-talets "frigjordhet" älskade Mozarts sexskämt i all deras oskuld. Sexet och den pubertala respektlösheten ökar Mozarts kulhetsfaktor optimalt - jag satsar mitt friexemplar av Requiem på att kul sex kommer att accentueras i Amadeus på Norrbottensteatern i vår. Vem vågar hålla emot?
Så fick Mozart alltså efter ett kvarts årtusende nytt liv, nu som högst säljbar produkt i en värld där allt är till salu. De gamla fisförnäma "Mozartkugeln" borde alltså i fortsättningen kunna marknadsföras hårt som "Great Balls of Mozart".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!