Moderna fiskar efter samtiden

Var står svensk samtida konst i dag? För att ta reda på det har Moderna museet i Stockholm kastat ut nätet till konstaktörer över hela landet. Godbitarna ur fångsten väljs nu ut av en jury.

Kultur och Nöje2005-08-23 06:30
Nu får Sveriges gallerister möjlighet att framhålla sina favoriter; Moderna museets jury väljer och vrakar, trycker dit sin kvalitetsstämpel och presenterar det för en bred publik.<br>&nbsp;? Det görs otroligt mycket bra konst i Sverige. Men det är inte många konstnärer som visas där den breda publiken finns. Vår uppgift är att skapa en kontaktyta, säger museichef Lars Nittve.<br>Inför sommaren gick Moderna museet ut med ett brev till alla Sveriges gallerier, konsthallar, oberoende kuratorer och konstmuseer och bad dem skicka in listor över vilka de ställt ut de senast fem åren. 450 konstaktörer svarade.<br>Ur det gedigna materialet ska nu en jury vaska fram en samlingsutställning som tar pulsen på svensk samtidskonst.<br>&nbsp;? Det har gjorts flera grupputställningar om svensk och nordisk konst internationellt men i Sverige är vi dåliga på det, tycker John Peter Nilsson, intendent på Moderna museet och en av jurymedlemmarna.<br>&nbsp;? Vi ville göra en bred research för att se vad som hänt i Sverige, och med svenska konstnärer utomlands.<br>Etablerade och okända<br>Samlingsutställningen är en storsatsning från Modernas sida och har fått namnet Modernautställningen 2006. Den 18 februari nästa år öppnas portarna och tanken är att konceptet ska återkomma vart fjärde eller femte år. Arbetet är ännu i inledningsstadiet, men att mellan 30 och 50 konstnärskap ska presenteras på en 2.000 kvadratmeter stor yta är bestämt. Liksom att det blir fler än ett bidrag per konstnär; ett mindre antal representativa verk kommer att väljas ut i samarbete med konstnären.<br>Vad är kriteriet för att räknas som samtida?<br>&nbsp;? Det kan vara allt ifrån en 20-åring till en 99-åring, säger John Peter Nilsson.<br>&nbsp;? Men det ska vara levande konstnärer och rimligt nya verk, inflikar Lars Nittve.<br>Konstnärerna kan vara såväl etablerade som okända.<br>Kan man överhuvudtaget tala om nationell konst i dag?<br>&nbsp;? Nu kan man bo var som helst och ändå bygga upp ett internationellt konstnärskap. Visst rör sig verk, bilder på verk och konstnärer mer på sig nu. Men det går inte heller att ignorera att det finns skillnader, säger Lars Nittve.<br>Eventuella regionala likheter och skillnader är också något som juryn undersöker i det här stadiet.<br>&nbsp;? Hur har Malmö definierats de senaste åren? Eller Umeå eller Göteborg. Det är för tidigt att säga något men vi anar att det finns vissa skillnader, säger John Peter Nilsson.<br>Ambitionen med Modernautställningen 2006 är inte att spegla svensk utställningsverksamhet från norr till söder. Att vara representativ är inget mål i sig, även om köns- och etnicitetsaspekter, enligt Lars Nittve ?sitter i ryggraden på Moderna museet?.<br>&nbsp;? Temat här är inte att adressera just genus eller etnicitet. Men vi har planer på att i samband med utställningen diskutera och dissekera urvalet offentligt. Ta upp vad utställningen säger om våra kriterier, om uteslutnings-mekanismer och om det svenska konstlivet, förklarar Lars Nittve.<br>Hur skiljer sig den här utställningen från vårsalongen på Liljevalchs?<br>&nbsp;? De har helt olika förutsättningar. Den bygger på att konstnärer som vill in i konstvärlden tar sina grejer och lämnar in dem till en jury. Här har kuratorerna själva sökt upp konstnärer som kan vara intressanta. De kommer att skilja sig åt men kan därför också komplettera varandra.<br>?Konsten ska vara greppbar?<br>Kan ni redan nu lyfte fram något tidstypiskt i det ni sett?<br>&nbsp;? ?Ismer? är i alla fall far gone, försäkrar John Peter Nilsson. Att konstnärer sluter upp för att jobba i minimalistisk eller expressionistisk tradition, det finns inte längre. Konstlivet i Sverige är oerhört brett, men vi kommer ändå att utifrån det här materialet ha en eller flera riktlinjer eller frågeställningar som håller utställningen samman.<br>&nbsp;? Grunden är att vara folkbildande. Konsten ska vara greppbar, det är livsviktigt.<br>De utvalda konstnärerna presenteras i oktober.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!