Moderna mönstrar den samtida konsten

Kultur och Nöje2006-02-21 06:30
Påfallande många konstnärer är väletablerade i Moderna museets val av svensk samtidskonst. Även bland de utvalda finns kritiker.<br>&nbsp;? Samtidskonsten är som ett konstgjort språk. Talar du språket får du komma till tals, säger Dorinel Marc.<br>Modernautställningen är Moderna museets nya satsning som ska återkomma var fjärde år. Museets intendenter har kontaktat gallerier och konstinstitutioner, besökt ateljéer och intervjuat konstnärer. Utställningen är tänkt att vara en genomgång av svensk samtidskonst, ett svar på frågan ?Vad händer just nu??. Det finns förstås inte bara ett svar, men Moderna museets utsända tycker sig ändå kunnat se återkommande inriktningar.<br>&nbsp;? Det personliga har kommit tillbaka under 2000-talet. Om en kvinnlig konstnär arbetar med sin identitet i dag så tar hon inte hela kvinnligheten på sina axlar, säger John Peter Nilsson, intendent på Moderna museet.<br>Samtidigt är omvärlden mer påtaglig än någonsin. Alla händelser exponeras i en väldig kraft, framför allt genom media. Det är i jaget i relation till omvärlden som det sker något intressant, menar John Peter Nilsson. <br>Det skenbart dokumentära, bilder som inte är vad man först tror, kommer igen hos flera av konstnärerna. Ola Pehrson tolkar en dokumentär om den amerikanske Unabombaren genom modeller av scen efter scen i filmen. Johan Thurfjell använder sig av det stela formspråket i en offentlig informationstavla, men budskapet är personligt och handlar om kärlek. Cecilia Edefalk har fotograferat två egna målningar och sedan fotograferat fotografiet. Det liknar viskleken och frågor som ställs handlar om äkthet och vad som händer med bildens budskap.<br>Känd för gubbslem<br>Jaget som John Peter Nilsson och hans kollega Magdalena Malm talar om lyser igenom mer hos vissa av konstnärerna. Fia-Stina Sandlund blev känd genom sin gubbslem-attack mot Fröken Sverige-tävlingen för några år sedan. Nu ställer hon ut sin brevväxling med baddräktstillverkaren Panos, som vill göra skönhetstävlingen rumsren ? två personer som båda använder sig själva som varumärken.<br>Sönderrivna barndomsfotografier av konstnären Ylva Ogland som naken, sårbar flicka ligger till grund för hennes målningar.<br>&nbsp;? Det sträcker sig utanför dagboksanteckningarna och självporträttet och blir något mer. Det är ett medvetet förhållningssätt att använda sig av hur jaget står i relation till omvärlden, säger Magdalena Malm.<br>49 konstnärer<br>Sammanlagt 49 konstnärer ställs ut. Vissa är i början av sin karriär, men många räknas till våra mest kända konstnamn, som Miriam Bäckström, aktuell i både Venedig- och Göteborgsbiennalen, Cecilia Edefalk, just nu framgångsrik i USA, Karin Mamma Andersson, Annika von Hausswolff, Jan Håfström, och Nathalie Djurberg.<br>Dorinel Marcs bidrag är en kommentar till museets urval, vilka som bestämmer vad som är bra och dålig konst. Han har, efter att till slut ha lyckats övertala intendenterna, upplåtit sitt utrymme till en annan konstnär: Markus Andersson gör oljemålningar med naturmotiv, men också ganska mörka samtidsbilder med porträtt av bland andra Christer Petterson och Pim Fortuyn. Hans målningar sticker ut på Moderna och han var heller inte med på museets lista över intressanta konstnärer.<br>&nbsp;? Markus Andersson verkar i vår samtid men är ändå väldigt avskärmad från den här miljön. Samtidskonsten är som ett konstgjort språk. Talar du språket får du komma till tals, säger Dorinel Marc.<br>&nbsp;? Jag efterlyser ett forum där folk där ute känner att de har en chans att ta sig in. Det behovet kommer inte att fyllas här. Konsten är en spegel av samhället. Den speglar hur exkluderande samhället är och bidrar till den utvecklingen.<br>Fotnot: Modernautställningen pågår till den 7 maj.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!