Nej, det var nog inte bättre förr ...

Det är lätt att klaga på Luleås nöjesutbud, att ondgöra sig över att det alltid är samma tråkiga klubbar och att det alltid är samma tråkiga människor som besöker dem.
Men vad folk inte tänker på är att vi rent historiskt sett har ett fantastiskt uteliv. Det skrala 1700-talsutbudet tycks folk helt ha glömt bort.

Kultur och Nöje2006-03-24 06:30
Yran träffade historikern Maurits Nyström, som är expert på Norrbottens och Luleås historia, och ställde lite frågor om hur nöjeslivet såg ut för en sisådär 200?300 år sedan.<br>När bildades Luleå?<br>&nbsp;? Gammelstad tillkommer successivt under 1300-talet men under medeltiden fanns det inte en tillstymmelse till värdshus, gästgiveri eller någonting sådant, det kommer först senare. Den enda så att säga organiserade verksamheten som fanns var kyrkan. Gästgiverier uppstår först framåt mitten av 1600-talet.<br>Var de någon slags festlokaler?<br>&nbsp;? Nej de var inte en tillstymmelse till festlokal, sånt kommer först under 1700-talet. I Norrbotten levde man under mycket svåra levnadsförhållanden, Sverige låg i krig och det överskott som krävs för nöjen och drickande fanns inte. Det var en livsform som innebar enbart ?ur hand i mun?.<br>Första krogen 1704<br>Men när uppstod det krogar?<br>&nbsp;? Första krogen i Luleå öppnade 1704 och den låg på torget i rådhusets källare. I Gammelstad vet man också att det fanns en lönnkrog, som sysslade med svart servering, som bekämpades av prästerna. Kyrkan var emot krogar eftersom att de drog till sig folk, skrik, gap och svordomar, och de förhindrade folk från att delta i gudstjänstlivet.<br>Hur kunde en kväll på krogen se ut, hade man trubadurer eller så?<br>&nbsp;? Man hade inte ett skvatt. Man satt där vid grovt och enkelt tillyxade bord och skrålade och drack. Man luktade illa och man drack sig knappast särskilt berusad heller eftersom spriten och ölen hade väldigt låg procenthalt på den tiden. Det var först i samband med att potatisspriten började få spridning efter år 1810 som det egentligen började supas. Före det drack man spannmålssprit.<br>Det fanns alltså inte någon musik alls?<br>&nbsp;? Nej, ingenting. Det kommer först senare men det är känt att det fanns några enkla instrument i Luleå under sent 1700-tal, men det fanns inga lokaler där man spelade musik.<br>Bara män på krogen<br>Vad var det för slags folk som gick ut på den tiden?<br>&nbsp;? Det var enkelt folk med lågt anseende och absolut inga kvinnor, bara män. Det var drängar och kanske en och annan gesäll.<br>Var det dyrt att gå ut på krogen?<br>&nbsp;? Säg så här: en sup motsvarade ungefär två dygnsförtjänster för en dräng och det var väl en liten sup på kanske 4 cl så det var inga direkt billiga supar.<br>Det verkar som att det mesta var rätt eländigt på den här tiden, var det så? <br>&nbsp;? Ja det var det, och dödligheten var väldigt stor. I en vanlig familj med ungefär tio ungar var det bara ungefär hälften av dem som nådde vuxen ålder.<br>Var kyrkan en del av orsakerna till att det var så eländigt och att nöjeslivet var så fattigt?<br>&nbsp;? Det var en strikt lagisk kyrka som huvudsakligen predikade lag och evangelium, och lag handlar mest om dömande. En rättrogen Lutheransk präst predikade mest om helvetet. <br>Inte så mycket tjo och tjim<br>Vet man något om humorn, hur pass mycket skrattade folk?<br>&nbsp;? Med kyrkan kan det inte ha varit mycket skratt, det var en sträng kyrka som skulle upprätthålla normer. Naturligtvis har det alltid funnits humor men vi vet inget om den eftersom vi från den tiden bara har källor från formella sammanhang. Sedan kan man märka en underton av folklig humor från rättegångar kring missfirmelse, det vill säga när någon gjort sig kvick på överhetens bekostnad och de har tagit illa upp. Om sådana mindre kvickheter uppfattades som blasfemi, hädelse, kunde det straffas med till exempel träbocken. Men satte du dig upp mot religionen, då var det betydligt hårdare straff som gällde.<br>Hur pass utbrett var gatuvåldet, var det mer eller mind-re vanligt jämfört med idag?<br>&nbsp;? Det var ytterst sällsynt med gatuvåld på den här tiden, dels så hade man en mycket hård disciplin genom kyrkan och att alla kände alla, och sedan var det få som var onyktra. I Luleås lokala domstol kan man se att det bara var något enstaka misshandelsfall om året som togs upp i rätten. Jag skulle nog säga att gatuvåldet var så sällsynt att det inte förekom, det fanns endast enstaka undantagsfall. <br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!