Ny bok: Om en obehaglig parrelation

En semesterresa tillsammans, en sista chans att hitta tillbaka till kärleken. Det krisande paret i Helena von Zweigbergks nya roman satsar sina sparpengar på en chartervecka, men orkar inte prata med varandra.

INGEN EXPERT. Nya romanen är Helena von Zweigbergks andra relationsroman. Hon duckar för titeln relationsexpert, men fortsätter fascineras av de riktigt nära relationerna.

INGEN EXPERT. Nya romanen är Helena von Zweigbergks andra relationsroman. Hon duckar för titeln relationsexpert, men fortsätter fascineras av de riktigt nära relationerna.

Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Kultur och Nöje2008-04-01 06:00
"Vi kan inte ha det så här längre, vi måste prata." Orden snurrar i huvudet på berättarjaget i Ur vulkanens mun, Helena von Zweigbergks nya roman. Surheten har flyttat in för gott i relationen mellan Anna och Mats, bitterheten står i farstun och mitt emellan står de två små barnen, tysta och oroliga. - Det var rätt roligt att skriva om sura människor. Surheten är en bortglömd maktfaktor. Och ganska utbredd. I nära relationer styr man varandra mycket med surhet, och det är effektivt, berättar Helena von Zweigbergk. Hon började skriva på Ur vulkanens mun för ett år sedan, samtidigt som hon slutade som programledare för Filmkrönikan i SVT - och därmed slapp pendla till Göteborg. Nu koncentrerar hon sig på skrivandet och håller sig hemma i Stockholm, där arbetsrummet finns en trappa ned. "Inte min resa"
Tidigare har Helena von Zweigbergk skrivit både barnböcker och deckare. Den nya romanen är en skildring av två personer som inte kan låta bli att reta sig på och övertolka varandra, så träffsäker att man undrar om det inte ligger en hög dagboksanteckningar från ett kraschat äktenskap på skrivbordet. - Det här är inte min resa. Jag skulle aldrig våga skriva så här om det var mig det handlade om. Det var en ohyggligt plågsam bok att skriva, och det var plågsamt att vara med Mats och Anna. Det kändes pinsamt och obehagligt. Jag har inte haft några problem att skriva om folk som mördar varandra, men när de håller på så här blir det riktigt jobbigt. De är de riktigt nära relationerna som fascinerar henne. Hur människor kan förpesta varandras liv, hur de blir någon de absolut inte vill vara. - Allt sker under ett kärleksmantra. Det finns en hjälplöshet i det, moderna upplysta människor som så gärna vill göra rätt och vara bra för sina barn, och sedan blir det ändå så hopplöst svårt. Det är som att sitta i ett flygplan. Kraschar man så tar man alla med sig. Helena von Zweigbergks par satsar alla sina kort på en familjesemester. En charterresa de egentligen inte har råd med, och ändå känns den billig. Vid vulkanen Etnas fot på Sicilien närmar sig det slutliga utbrottet. - Det är något fruktansvärt med en semester som man inte riktigt har råd med. Att känna hur pengarna rinner genom fingrarna, samtidigt som man ska koppla av och njuta extra mycket. En slags eskapism
Anna söker sin tillflykt i en vågad sms-flört och i ögonblicksbilder hon försöker fånga till en framtida bok. Tillsammans med en fotograf gör hon böcker på temat njutning - att unna sig vardagslyx i form av vackert dukade bord och nymanglade lakan stärkta med rosenvatten. Detaljerna är mitt i prick, en ironisk känga till inrednings- och homestylingtrenden. - Jag vill inte att det ska framstå som bara löjligt. Men människor som upplever sig som maktlösa ägnar sig mycket åt scenografin. Känner man sig maktlös i en relation kan det bli jätteviktigt att göra om köket. Det är en slags eskapism, man hoppas på så mycket mer än ett nytt kök.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!