Om att inte drunkna i ögonblicken

INGET ÖGONBLICK. LĂ„t dig inte luras. Detta Ă€r inget ögonblick. Torsson repar.

INGET ÖGONBLICK. LĂ„t dig inte luras. Detta Ă€r inget ögonblick. Torsson repar.

Foto: Per Drejare

Kultur och Nöje2008-02-27 01:45
Parkfester, replokaler, bussar, kök, omklÀdningsrum, smÄ konsertsalar ... Svensk smÄstadstristess, smÄgrabbar som hÀller öl pÄ sina huvuden, tonÄriga rockband som försöker se coola ut medan de spelar inför nÄgra tiotal mÀnniskor pÄ en parkfest i norra SkÄne, uppklÀdda amatörmusikanter som imiterar sina idolers minspel framför kameran... Hur kul kan det bli? Tja, 30 Är senare trycks bilderna i en bok och ingen som slÄr upp den kan annat Àn att hÀpna. För hur i hela friden kan det komma sig att de hÀr fotografierna pÄ nÄgra ohÀngda slynglar med gitarrer i nÀvarna ser sÄ BRA ut? Dunkers kulturhus i Helsingborg uppmÀrksammar under vÄren Klippanpopens betydelse för svenskt musikliv och passar samtidigt pÄ att ge ut den LP-formade boken En flugskit i kosmos - Klippanpopen 30 Är. Och jag tror inte att nÄgon kan titta pÄ enda sida i den hÀr boken utan att imponeras av hur levande Per Drejares bilder Àr. Möjligen har det med tiden att göra. I dag har varenda mÀnniska en kamera med sig. Digitala kameror Àr antingen smÄ som tÀndsticksaskar eller insmugna i mobiltelefonerna. NÀrapÄ varenda glimt av verkligheten Àr dÀrför möjlig att fÄnga pÄ bild - vilket har lett till att vi vÄrdar ögonblicket mer Àn kÀnslan och inramningen.Krympande bildredaktioner
Som en följd av denna syn krymps tidningarnas bildredaktioner för varje Är, samtidigt som lÀsarnas egna bilder fyller medierna. Blir kvaliteten lidande? Svaret kan bara bli jakande om man bortser frÄn att ögonblicket naturligtvis ocksÄ Àr ett kvalitetsmÄtt. Samtidigt hÄller vi pÄ att drunkna i ögonblick. SÄg du en konsert igÄr? Den ligger redan utlagd pÄ nÀtet. Vill du Äka till en avlÀgsen och exotisk plats? Om du söker pÄ Google kommer du antagligen att hitta hundratals bilder dÀrifrÄn. Varje dag mÄste vi skyffla ner alla gamla och anvÀnda ögonblick i papperskorgen och försöka göra plats för nya. I en tid av överflöd blir vÀrdet av sÄdana bilder nÀra nog noll. Men i Klippanboken finns i stort sett inga ögonblick. Det Àr helt enkelt inte den typen av bilder. Det slÄr mig att de som sprang omkring med klumpiga och tunga kameror i början av 1980-talet antagligen ocksÄ var mer intresserade av fotografiet i sig Àn av ögonblicket. Folkhemsstilleben
I stÀllet stod komposition, ljus och betydelsebÀrande rekvisita i fokus. MÄnga av Per Drejares bilder framstÄr dÀrför som ett slags folkhemsstilleben dÀr omgivningen ges lika stor betydelse som personerna pÄ bilderna. Jag ser husvagnar i trÀdgÄrdar, skivspelare mot randiga tapeter, tomma fotbollslÀktare, ödebilar i skogen - och slÄs av tanken att nÀstan ingenting i dagens Sverige skildras med samma finstÀmdhet och kÀrlek. Inom en mycket snar framtid kommer vi att kunna stÀlla sÄdana hÀr verk mot dagens flöde av digitala fotografier och undersöka exakt vilken skillnad det blir mellan dessa tvÄ tidsepoker. I den ena fÄngade ett fÄtal entusiaster konstruerade men engagerade och kÀrleksfulla bilder av sin vardag. I den andra riktar halva mÀnskligheten kameran rakt ut i luften och knÀpper av en bild pÄ mÄfÄ. BÀgge epoker kommer onekligen att ha sitt unika vÀrde. Men ingenting talar för att de kommer att kunna existera samtidigt.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!