Opera pÄ nytt sÀtt

Att fÄ uppleva uruppförandet av en opera kÀnns som en ynnest, inte minst nÀr den som Marcus Fjellströms Boris Christ sÄ tydligt visar pÄ förnyelsepotentialen hos denna lindrigt talat traditionstyngda konstform.

Gabrielle. Mezzosopranen Annie Fredriksson i rollen som Gabrielle i PiteÄ kammarorkesters uppförande av "Boris Christ".

Gabrielle. Mezzosopranen Annie Fredriksson i rollen som Gabrielle i PiteÄ kammarorkesters uppförande av "Boris Christ".

Foto: Maria FĂ€ldt

Kultur och Nöje2015-10-20 07:00

Det Fjellström och librettisten Daniel Pedersen skapat och PiteÄ Kammaropera under regissören Patrik Sörlings ledning gestaltar Àr ett mÀktigt audiovisuellt verk dÀr sÄng och skÄdespel synkroniseras med skeendet pÄ en filmduk och operaensemblen Norrbotten NEO interagerar med en förinspelad version av sig sjÀlv. Ur dessa möten utvinns nya poetiska kvaliteter och nya sÀtt att gestalta en komplex historia, vars grundfrÄga Àr vilka uppoffringar man kan göra för att vinna kÀrlek i en vÀrld dÀr mÀnniskan blivit sin egen herre men hoppet gÄtt förlorat och dÀr statens sista utvÀg blir att konstruera sin egen Messias.

I denna apokalyptiska framtidsvÀrld - som genom en retrofuturistisk tidsvurpa modellerats efter ditona i 20-talets tyska filmexpressionism - lever Boris, kanske den sista verkliga mÀnniskan i en tid nÀr vÄr art framstÄr som otillrÀcklig stÀlld mot de maskiner mÀnskligheten tillber. Förtvivlat söker han bli sedd och Àlskad av Gabrielle, stjÀrnan pÄ den dekadenta nattklubb - med det passande namnet Deus ex machina - dÀr mÀnniska och maskin förenas i kÀrlekslös lust i en mekanisk balett, ackompanjerad av domedagens basuner.

Som titeln antyder finns hÀr bÄde en kristusgestalt och ett Frankensteins monster. Boris blir den osedda som av förestÀllningens doktor Frankenstein, den statsanstÀllde ingenjören Kchachaturian, lÄter sig omstöpas av lÀngtan efter kÀrlek. Han offrar sig i det tysta medan statens officiella Messias trÀder fram, en gudsrobot som med iskall metallstÀmma levererar sina frÀlsningsdekret till massorna.

En annan viktig gestalt Àr Narcissus, som tillsammans med Yvette förestÄr Deus ex machina. NÀrvaron av denna sjÀlvbespeglingens gud blir en pÄminnelse om den myriad av mer eller mindre bisarra speglar den moderna tekniker erbjuder för sÄvÀl vÄrt yttre som inre anlete.

Man kan onekligen namndroppa sig blÄ i jakten pÄ influenser frÄn Lynch, Leger, Svankmajer, Kafka och andra skymningsvÀrldens mÀstare som kumpanerna Fjellström och Pedersen med uppenbar förtjusning frossat i, och Àven om jag sjÀlv kan uppleva det som i förestÀllningen kÀnns skymningsdrömskt och svÄrtillgÀngligt som eggande och som utryck för poetisk frihet fÄr jag vÀl erkÀnna att jag nog skulle behöva bevittna nÄgra fler förestÀllningar för att nÀrmare sÀtta mig in i de mÄnga snirkligheterna i Daniel Pedersens litterÀrt avancerade libretto. Eller de mÄnga detaljerna i Fjellströms visuellt anslÄende filmkonst för den delen.

MÀnniska/maskin-temat avspeglas i Fjellströms fÀngslande musik , som jag frestas benÀmna post-klassisk, dÀr mörka industriklanger och elektroniskt knaster möter ett subtilt och högeligen romantiskt tonsprÄk. Med all respekt avstÄr jag frÄn nÀrmare bedömning av de genomgÄende lysande sÄng-och- skÄdespelarinsatserna dÄ de liksom mycket annat kÀnns underordnade den audiovisuella helheten, Àr delar i samma mÀnskliga maskineri om man sÄ vill.

– Det hĂ€r var ta mej fan den bĂ€sta opera jag sett, utbrister en vĂ€n efterĂ„t. Och fastĂ€n mitt professionella jag kan vĂ€rja sig mot sĂ„ stora ord Ă€r en annan del av mig grymt frestad att hĂ„lla med. En synnerligen lĂ€cker skapelse Ă€r den i alla fall, tajmad och klar in i minsta detalj och Ă€nnu en skjuts framĂ„t för alltid lika innovationsbenĂ€gna PiteĂ„ Kammaropera.

Opera

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!