Play får andra chans i fyran
Idag, torsdag börjar andra säsongen av Made in Sweden. Än en gång får trion i "Idol-juryn" möjlighet att visa upp sina artister på bästa sändningstid. Nu är det tjejerna i Play som ska återlanseras.
PLAY. Tvp av Plays originalmedlemmar Fanny Hamlin (t v) och Anais Lameche (t h) letar en tredje tjej att sjunga med. De hittar Sanne Karlsson (mitten).
Foto: Scanpix
Den här gången är det gruppen Play som ska få en ny chans att slå igenom. För nio år sedan upptäcktes de av Laila Bagge, fick skivkontrakt av Sonys Tommy Mottola och turnerade med bland andra Destiny’s Child. Låtarna spelades på kanaler som Nickelodeon och i Disneyfilmen Lejonkungen. Osämja splittrade de fyra tjejerna 2004, men nu har två originalmedlemmar återförenats och i Made in Sweden letar de efter en tredje tjej att sjunga med. - Jag är väldigt tacksam över att vi är med, för då får folk verkligen lära känna oss, vår musik och vår historia, säger Anais Lameche, en av gruppens medlemmar. Om genomslaget blir som under förra säsongen av programmet kan hon åtminstone räkna med framgångar på svenska singellistan och en tittarskara på drygt 640.000 per avsnitt. - För att man ska vilja köpa musik så måste man lära känna personen bakom, och det här är ett ypperligt tillfälle att göra det. Man blir ju kär i personer, och då tycker man också att deras musik är bra, säger Laila Bagge. Är den här möjligheten till lansering någon slags betalning för ert Idol-uppdrag i TV 4? - Det är ett jävla slit. Det är inte någon betalning för att vi gör Idol, utan det är någonting som vi själva dragit ihop. Vi får fixa våra sponsorer själva, så det är ett större jobb än somliga tror, säger Laila Bagge. Niklas Westberg, exekutiv producent "för Made in Sweden" kan förstå om programmet kan uppfattas som marknadsföring, men menar att det finns tecken på att de inblandade gynnar olika ändamål överallt. - Det här är ju en realityserie där vi försöker skildra verkligheten. Vårt primära mål är helt klart att skapa ett bra underhållningsprogram.
Hade i snitt 640.000 tittare förra säsongen där drygt 40 procent var 15-24 år. En realityserie där talangscouten och managern Laila Bagge samt låtskrivarna och producenterna Anders Bagge och Andreas Carlsson jobbar för att lansera nya artister. Andra säsongen visas i TV 4 torsdag klockan 20.00.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!