För tre år sedan fanns det inga polska spelföretag som var kända internationellt. Under första halvan av 2011 släpps det däremot fyra stora speltitlar som utvecklats i landet. Polen upplever en spelutvecklarexplosion just nu.
Explosion
I förra veckan kom actionspelet Bulletstorm (recension här intill) och i maj släpps CD Projekts rollspel The Witcher 2. Det är två av fyra exempel på stora spelprojekt från Polen som lanseras under första halvan av 2011. Hur kommer det sig att ett land plötsligt genomgår en sådan explosionsartad utveckling?
- Jag vet inte om jag kan säga att det är en explosion, säger Tomasz Gop, producent på CD Projekt. Vi är på god väg, men vi kommer inte att få se dubbelt så många utvecklare om ett år. Alla de bra polska utvecklarna jobbar redan någonstans.
Tomasz menar att PC-marknaden är överlägset störst i Polen och att nästan alla utvecklare är självlärda. Det finns inga speciellt bra utbildningar och det ges inget särskilt stöd från regeringen. Utvecklarna har kämpat i många år för att slå igenom internationellt. Medan People Can Fly når framgångar med sitt Bulletstorm till både PC och konsoler finslipar CD Projekt sitt vuxna rollspel. The Witcher 2 bygger på den i Polen och Ryssland väldigt populäre fantasyförfattaren Andrzej Sapkowskis verk och föregångaren släpptes enbart till PC. En externt producerad konsolversion lades ner.
Konsolversion?
The Witcher satte Polen på spelkartan för tre år sedan. Sedan dess har deras konkurrenter visat att landet även kan skapa konsolspel. Tomasz Gop vill inte bekräfta att de jobbar med en konsolversion, men han säger nästan allt utom det.
- Vi förstår vikten av att släppa en konsolversion och vi skulle älska att göra det. Men vi kommer den här gången inte att utannonsera något förrän vi vet att det blir av.