Radikalt om Jesus
Jesus levde i historisk tid för 2.000 Är sedan i ett omrÄde som var ockuperat av det mÀktiga romerska riket. MÄnga texter som inte stÀmde med de kyrkliga under den hÀr tiden har utplÄnats, andra har hittats (men inte kÀllorna till dessa) sÄ trots att sÄ mÄnga har skrivit om Jesus som en historisk gestalt, har det egentligen bara funnits en kÀlla att utgÄ ifrÄn, Nya testamentet.
Men det finns trÄdar att dra i skriver Lena Einhorn, om man bortser frÄn religiös tro och frÄn tanken pÄ Jesus som gudomlig, och hon har tittat nÀrmare pÄ nÄgra av dem i sin nya bok Vad hÀnde pÄ vÀgen till Damaskus, med undertiteln PÄ spaning efter den verklige Jesus frÄn Nasaret.
Det har alltid kittlat oss att fÄ veta vad som döljer sig bakom det som pÄstÄs vara sant. Da Vincikoden vÀckte en enorm uppstÄndelse med sitt "avslöjande" av Graalens sanna innehÄll och Jesus "verkliga" förhÄllande till Maria frÄn Magdala. Lena Einhorns bok förtjÀnar minst lika stor uppmÀrksamhet. Den Àr spÀnnande som en deckare och hon har lagt ner mÄnga Ärs arbete pÄ att efterforska vad som skrivits om framför allt Jesus och Paulus, om deras liv och personligheter. De mÄnga samstÀmmigheterna mellan Jesus och Paulus faller inte bara in under diskussionen huruvida det Àr Paulus eller Jesus som ska anses vara kristendomens grundare. De mÄnga likheterna visar, enligt Lena Einhorn, att Jesus frÄn Nasaret och Paulus frÄn Tarsos var en och samma person! Men för att det resonemanget ska stÀmma förlÀgger hon Jesus liv 15, 20 Är framÄt i tiden, och varför inte? Att hÄlla fast vid den nuvarande historieskrivningen kanske bara Àr ett konservativt tÀnkande.
Av de mÄnga samstÀmmiga egenskaperna mellan Jesus och Paulus finns hÀr bara utrymme för ett fÄtal: Paulus dyker upp nÀr Jesus försvinner; Paulus omvÀndelse Àger rum kort tid efter Jesus korsfÀstelse, trots att han aldrig mött honom och inte varit hans lÀrjunge; bÄda hade eventuellt romerskt medborgarskap (och det var inte tillÄtet att straffa romare med korsfÀstning); bÄda reser till Jerusalem vid ung Älder och bÄda Àr ogifta (nÄgot mycket ovanligt för judiska mÀn under den hÀr tiden); Jesus var snickare, Paulus tÀltmakare; bÄda lÄter uppstÄndelsen fÄ en avgörande roll; arresteringen och rÀttegÄngen mot Paulus Àr nÀstan en exakt upprepning av vad som hÀnde med Jesus och inte minst, Paulus anvÀnder ofta samma terminologi och bildsprÄk som Jesus.
Hur kan det komma sig att Paulustexterna faktiskt Ă€r nĂ€stan identiska med dem som stĂ„r i evangelierna som skrevs sĂ„ lĂ„ngt efterĂ„t? Ăr det bara hemmablindhet som hindrat oss att inte se kopplingen? Har teologerna inte vĂ„gat se den? Varför i sĂ„ fall? För att det finns en kvardröjande tvekan om Jesus var riktigt mĂ€nsklig? Ăr Einhorns hypotes riktig mĂ„ste det i alla fall vara en svĂ„r stöt till hela pĂ„vedömet som helt och hĂ„llet baserat sig pĂ„ Petrus.
Einhorns bok Ă€r mycket vĂ€lÂskriven, Âmycket underhĂ„llande och av de böcker som getts ut pĂ„ svenska i Ă€mnet Jesusforskning, den mest radikala. För tio Ă„r sedan hade sannolikt ingen tagit de hĂ€r hypoteserna pĂ„ allvar, eller sĂ„ hade man blivit mĂ€kta upprörd (vilket nog de mer fundamentalistiska kristna kommer att bli ocksĂ„ i dag), men tiden Ă€r Ă€ven mogen för ett nytt förhĂ„llningssĂ€tt till Skriften, nĂ„got som K G Hammar banade vĂ€g för nĂ€r han menade att jungfrufödseln inte skulle tolkas bokstavligt.
Einhorn har drivits av sin nyfikenhet, skriver hon: "för jag tror att man trots allt mÄste tillÄta sig sjÀlv att söka svar pÄ de frÄgor som uppstÄr i livet, vad dessa Àn handlar om". Men oron för att bryta ett tabu har ocksÄ funnits. Den oron Àr lÀtt att förstÄ med tanke pÄ hur omöjlig tanken att Jesus inte skulle ha uppstÄtt Àr för mÄnga kristna. HÀr presenteras nÀmligen hypotesen om att Jesus investerade oerhört mycket i iscensÀttningen av sin egen korsfÀstelse (han dog alltsÄ inte pÄ korset, utan plockades ner efter sex timmar rejÀlt medtagen) för att fÄ massorna att verkligen tro pÄ honom. För om Jesus inte har uppstÄtt sÄ Àr tron meningslös skriver Paulus "eftersom vi vittnat om Gud att han har uppvÀckt Kristus som han ju inte kan ha uppvÀckt om det Àr sant att de döda inte uppstÄr".
Vad hade inte Tage Danielsson kunnat göra av den osannolikhetskalkylen?
Lena Einhorn
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!