Smalare utbud gör rean lönsam
I fjol talade olyckskorpar om ett ödesår för bokrean. I stället blev rean lönsammare än på flera år.
ÅRETS REA. I mindre format.
Foto: Scanpix
För de stora kedjorna är utvecklingen den samma. Ur lönsamhetsperspektiv slår julhandeln februarirean med hästlängder, men trots flera år av vikande försäljning säger Martin Barden, vd på Bokia, att Bokia fortsätter satsa på rean. - Rean är en bokfest, trots att lönsamheten gått ner lägger vi fortfarande lika stort fokus på den. Bara under julen säljer vi så många böcker under så kort tid. Det finns många anledningar från branschens sida att hålla intresset för rean vid liv. Och det verkar som om branschen har hittat formen för rean, efter att några år brottats med sviktande lönsamhet. Genom att helt enkelt köpa in färre reaböcker blir man inte heller stående med osålda, kostsamma lager. - När rean har minskat successivt har vi på Bokia löpande dragit ner på sortimentet. Det gör förstås att vi säljer mindre också, vi blir själva delaktiga i det. Men vi måste anpassa oss. I dag löper rean över en kortare period än tidigare också. Det behöver inte vara en nackdel, säger Martin Barden. Bokrean är förlagens sätt att göra slut på sina lager. De skickar ut sina realistor som bokhandlarna får beställa från. Tidigare var det vanligt att trycka särskilda reaupplagor, med billigare papper och lättare pärmar, men det verkar vara ett fenomen på utdöende. Utmaningen för bokhandlaren är att lägga sig på rätt nivå för att sälja så mycket som möjligt på rean. Till skillnad från de ordinarie upplagorna får bokhandeln inte returnera reaböckerna till förlagen - det man inte lyckas sälja står man kvar med.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!