Spelet som ger dig mardrömmar

Via Youtube fick svenska utvecklarna Frictional Games plötslig uppmärksamhet för sina skräckspel. Nu ska de ta konceptet vidare.

SKRÄCKMÄSTARE. Jens Nilsson och Thomas Grip, Frictional games, vill bygga en värld som skrämmer skiten ur spelare med lång erfarenhet.

SKRÄCKMÄSTARE. Jens Nilsson och Thomas Grip, Frictional games, vill bygga en värld som skrämmer skiten ur spelare med lång erfarenhet.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2012-03-13 06:00

Frictional Games är inte längre oroliga för finansiella problem, men det krävdes ett av världens läskigaste spel för att skräckspelsstudion från Helsingborg skulle nå sin trygghet. Nu förbereder de sig på att göra världen vettskrämd igen.

- Amnesia: a machine for pigs blir 100 procent rå och brutal skräck, lovar chefsprogrammeraren Thomas Grip. Målet är att skrämma skiten ur spelarna.

På Youtube
Frictionals debutspel Penumbra: overture från 2007 hade inte en särskilt stor kommersiell genomslagskraft och studion hade det kämpigt med ekonomin. De beslöt sig för att lyssna på kritiken och försökte igen med uppföljaren Amnesia: the dark descent 2010. Allt vände när spelare la upp filmer på Youtube där de visade sina uppskrämda reaktioner under spelandet. Filmerna spred sig snabbt och gav spelet välbehövlig uppmärksamhet.

Amnesia skiljer sig från många andra spel så till vida att det inte låter dig besegra de groteska fienderna. Det enda du kan göra är att fly och gömma dig i mörkret i hopp om att överleva i ett slott fyllt med plågade själar.

Känns efteråt
Sedan succén har Frictional växt från att vara en okänd trio till en relativt uppmärksammad niomannastudio. Med mer feedback och pengar än förut utvecklar de just nu Amnesia: a machine for pigs i samarbete med den brittiska indiespelsstudion The chinese room. När bara Frictionals egna förväntningar och inte ekonomin sätter press på utvecklingen så har de mer utrymme för att förverkliga sina ambitioner.

- Skräck kan användas för att behandlare djupare teman, vilket vi försökte med Amnesia men som jag inte tyckte funkade alls, berättar Thomas Grip.

Ingen trygghet
- Jag tror att om man får till det rätt så kommer skräcken att gå djupare och inte bara bli något ytligt, så som det mest är i Amnesia. Det ska vara något som sjunker in ordentligt och som känns långt efteråt.

Vissa saker kommer att vara sig likt för en Dark descent-spelare men om allt går som Frictional har planerat så kommer inte ens erfarna spelare att känna sig trygga, berättar Thomas.

Bland annat så är The dark descents funktion där huvudkaraktären Daniel kan förlora förståndet bortplockat samtidigt som berättartekniken ska bytas ut.

- Vad vi vill göra med A machine for pigs är att folk som spelat The dark descent kommer att gå in helt oförberedda. De lärdomar man har fått från förut kommer inte att gälla längre och vi hoppas kunna göra spelare väldigt osäkra. Det finns inget som dödar skräck så mycket som att känna sig trygg och bekant så det har varit väldigt viktigt att sätta snurr på spelupplägget. Men bäst är att låta spelaren göra det mesta själv. Ingen skräck är så läskig som den man skapar själv i sitt huvud.

Frictional Games spel

Penumbra: Overture (2007, PC)

Penumbra: Black Plague (2008, PC)

Penumbra: Requiem (2008, PC)

Amnesia: The Dark Descent (2010, PC)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!