Studion som fethajar

Svenska utvecklarna Fatshark har gått från konsultbaserade uppdrag till att rikta in sig på de två genrer de gillar bäst.

KRATER. Bob Hunds trummis Christian Gabel gjort ett soundtrack inspirerat av 80-talets science fiction-filmer till Fatsharks egna actionrollspel, vilket utspelar sig i ett framtida Sverige.

KRATER. Bob Hunds trummis Christian Gabel gjort ett soundtrack inspirerat av 80-talets science fiction-filmer till Fatsharks egna actionrollspel, vilket utspelar sig i ett framtida Sverige.

Foto:

Kultur och Nöje2012-02-23 06:00

I skuggan av det betydligt mer turbulenta och numera nedlagda Grin och de enorma Dice har svenska Fatshark (från svenska uttrycket “fethaja") i lugn och ro vuxit och byggt upp sitt team. I början som underleverantörer åt större företag, men på senare år även på egna ben.

Västernskjutare
Medan de gjorde projekt åt andra företag byggde de upp motorn Bitsquid som nu ligger till grund för deras egna spel, men också licensieras till andra utvecklare. 2008 tog de sig namnet Fatshark och började göra egna spel. Först ut var västernskjutaren Lead and Gold som de gjorde åt Paradox Interactive. Därefter den sidoscrollande actiontiteln Bonic Commando Rearmed 2 åt Capcom. Med två väl genomförda projekt i ryggen som fått positiv kritik vågade de sig på att själv ge ut problemlösningsspelet Hamilton’s Great Adventure hösten 2011.

- Det är en bra balans att jobba med helt egna projekt där man kan få utlopp för alla sina galna idéer och att göra förläggarprojekt där man får vara väldigt lyssnande, berättar Fatsharks vd Martin Wahlund.

Multiplayer och rollspel
Finns det inte en risk att ni spretar för mycket?

- Vi kommer vara mer nischade i framtiden och jobba med multiplayer och rollspel. Innan ville vi bygga upp en portfolio till Bitsquid som visar vad motorn går för.

Bob hund
Fatshark jobbar nu dels med Bitsquid, men också med riddarkrigsspelet War of the Roses för Paradox räkning och ett helt eget actionrollspel kallat Krater, som är förlagt i ett framtida Sverige. Förutom att röra sig mellan samhällen som Hesselby och Norrmalm träffar man i spelet på karaktärer med svenska namn, röda stugor med vita knutar, älgar och surströmming. Dessutom har Bob Hunds trummis Christian Gabel gjort ett soundtrack till spelet inspirerat av 80-talets science fiction-filmer.

Annorlunda miljö
Även om företaget nu riktat in sig på en ny genre så fortsätter de behålla sina grundfilosofier kring utvecklandet. Det ska vara en annorlunda miljö, stilen ska inte vara helt realistisk och produktionen ska inte bli för stor och inte ta så lång tid.

- Det går att hålla uppe peppen för ett spel i ett år, berättar Martin Wahlund. Det är svårare i 2-3 år. Risken är väldigt stor att man börjar göra om saker som man tröttnar på bara för att man jobbat så länge med projektet.

Den risken är ganska liten om man som Fatshark släpper två spel per år.

Lanserade

Lead and Gold: Gangs of the Wild West (PC och PS3, 2010)

Bionic Commando Rearmed 2 (PS3 och 360, 2011)

Hamilton’s Great Adventure (PC och PS3, 2011)

Fakta | Kommande

War of The Roses (PC, 2012)

Krater (PC, 2012)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!