TV - en bransch i kris?
n n n Enligt en stor undersökning tappade TV en rekordstor andel av de unga tittarna under 2006. De mellan 15 och 24 Ă„r. För första gĂ„ngen nĂ„gonsin sĂ„ lĂ€gger nu unga svenskar mer tid pĂ„ internet varje dag Ă€n vad de gör pĂ„ teve. Ăr TV-mediet i kris? Klart Ă€r i alla fall att det just nu pĂ„gĂ„r en stor revolution.
Maria Groop-Russel, Genrechef SVT- Barn & Ungdom. Foto:Carl-Johan SĆĄder/SVT
Foto: Fotograf saknas!
TV 4 dömer man dock ut Nordicoms mediebarometerundersökning. Man menar till och med att den inte stÀmmer överens med verkligheten. - Det Àr en telefonundersökning som görs i efterhand, man ringer helt enkelt runt och kollar med folk och sÄ ska de sÀga hur mycket de sÄg pÄ TV och vad de sÄg. I efterhand. Det gör att man fÄr en undersökning som blir vÀldigt trubbig för att inte sÀga rent fel, sÀger Malte Andreasson, utvecklingschef pÄ TV 4.PÄ TV 4 vÀljer man att dra sina slutsatser av en annan etablerad undersökning - MMS (mediemÀtning i Skandinavien) som enligt TV 4 visar pÄ en knapp ökning av tv-tittandet. Till skillnad frÄn mediebarometern sÄ mÀter MMS bara tittarsiffror för TV, medan mediebarometern jÀmför alla medier med varandra. NÀr Kuriren pratar med Nordicom Àr de förvÄnade över kritiken.- Han har rÀtt i att det bygger pÄ att folk ska uppskatta i efterhand, men sjÀlva syftet Àr inte att fÄ exakt vad varje individ gjort och exakt hur lÀnge. Vi vill ha en lÄngsiktig undersökning som över en tid mÀter alla medier pÄ ett sÄ Àrligt sÀtt som möjligt. Via vÄr statistik kan man se klara trender i utvecklingen, vi ringer till över 4.000 personer pÄ ett Är, sÀger Karin Hellingwerf, forskare pÄ Nordicom.Malte Andreasson pÄ TV 4 medger Àven att utmaningen frÄn internet Àr vÀxande för alla TV-kanaler.- Otvivelaktigt sÄ börjar internet börjar bli ett stort medium. För oss Àr det tvÄ saker vi ser som utmaningar. à ena sidan Àr nÀtet ett stort medium som vÀxer och vi ska finnas representerade dÀr ocksÄ, men det andra tyder pÄ att det hÀr inte sker pÄ bekostnad av TV. Tittar man pÄ hur internetkonsumtionen fördelas över dygnet tyder mycket pÄ att internettillvÀxten sker dagtid. Det ser vi via vÄr egen trafikrapport pÄ TV 4:as webb. Folk anvÀnder internet pÄ jobbtid och det pÄverkar inte TV-tittandet pÄ kvÀllen, menar Malte.à sikterna gÄr alltsÄ isÀr. Nordicoms undersökning visar att TV tappar frÀmst unga tittare. TV 4 menar annat. SVT Àr lika sjÀlvkritiska som de ser möjligheterna med nyordningen. Andelen svenskar, oavsett Älder (Nordicom mÀter 9-79-Äringarna) som Àr ute pÄ nÀtet varje dag ökade ocksÄ frÄn 47 procent till 62 procent mellan 2005 och 2006. Det Àr alltsÄ inte bara de unga som Àndrar sina medievanor - det Àr en trend som gÄr rakt igenom Äldersklasserna, Àven om det Àr bland de unga som ökningen Àr kraftigast.Trots att SVT jobbat mycket de senaste Ären med att utveckla sitt SVT play - dÀr man kan se program i efterhand pÄ nÀtet och andra sÀtt att integrera nya medier som webb-TV eller blogg, sÄ hÄller Maria Groop med om att utvecklingen gÄtt sakta.- Ja, det kan jag tycka. Men ur mitt perspektiv talar jag för nu för de unga, den diskussion som pÄgÄr hÀr just att SVT ska förÀndras och bli bÀttre för yngre. Problemet Àr att vi kanske gjort för lite hittills. De flesta av vÄra program har varit för breda, för mycket för alla och jag kan tycka att vi skulle ha gjort mer, sÀger hon.Samtidigt menar Maria att man lÀtt glömmer att SVT:s stora uppdrag Àr att huvuddelen av deras program ska vara just för alla. Kanalen ska fortsÀtta vara bred, men visst kommer det nya innebÀra en del förÀndringar inför framtiden.- Vi försöker producera innehÄll som riktar sig till yngre och ocksÄ fÄ ut det mer pÄ nÀtet, för mobil, eller för en Ipod. Vi jobbar sÄklart mycket med det. Det gÀller Àven nyheter och samhÀllsprogram. Ibland nÀr man pratar om unga som grupp sÄ blir de monsterförklarade i media, man glömmer att de ocksÄ konsumerar media för "vuxna" som nyheter och samhÀllsprogram och sÀllan bara ser program som Àr gjorda för dem, sÀger Maria Groop-Russel.
wStatistik frĂ„n MMS som endast mĂ€ter TV-tittande:Under en genomsnittlig dag 2006 tittade drygt 70 procent av befolkningen pĂ„ TV. Det motsvarar 6,1 miljoner tittare. I genomsnitt Ă€gnade svensken 2 timmar och 34 minuter Ă„t att titta pĂ„ TV. Det Ă€r en ökning frĂ„n föregĂ„ende Ă„r med 8 minuter som delvis kan förklaras med att vi under 2006 sĂ„g pĂ„ lĂ„nga sĂ€ndningar frĂ„n Vinter-OS i Turin, Fotbolls-VM samt Friidrotts-VM. (KĂ€lla MMS)w Statistik frĂ„n mediebarometern som jĂ€mför hur mycket tid vi lĂ€gger pĂ„ de olika medierna: InternetanvĂ€ndningen i Sverige ökade rekordstort frĂ„n 2005 till 2006. Ă
ren 1999 till 2005 anvÀnde 30-40 procent av svenskar i Äldrarna 9-79 Är Internet. Men Är 2006 ökade den siffran till 62 procent. Enligt samma undersökning Àgnar vi numera 9 procent av vÄr totala mediekonsumtion per dag Ät nÀtet och bara 8 procent Ät dagstidningar. Ungdomar i Äldern 15-24 Är lÀgger nu 97 minuter per dag pÄ nÀtet. Det Àr en ökning med 52 minuter eller 116 procent sedan 2005. Det Àr ocksÄ en minut mer Àn vad de lÀgger pÄ TV-tittande. (KÀlla: Nordicom)
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!