Allt är Modern Warfares fel. Om inte Infinity Ward för fyra år sedan gjort en sådan succé med en filmisk, linjär kampanj så hade det antagligen inte blivit standard i genren. Då hade kanske Dice i år vågat satsa på något eget med Battlefield 3 i stället för att köra i redan djupt uppköra hjulspår.
För kampanjen i Battlefield 3 är på många sätt ett pinsamt försök att rätta sig i ledet och att beröva spelare från det fundamentala som gör spel till ett unikt medie: valfriheten. Här är vi reducerade till åskådare i en berättelse som Dice styr med järnhand.
Vi tvingas ständigt följa efter en medsoldat och alla försök att flanka fiender i det här digitala kriget leder till korkade game over-skyltar.
Kampanjen i Battlefield 3 ska spelas utan att tänka efter. Du ska bara följa order, leka Följa John och under tiden njuta av grafiken och ljudet. Som förvisso är väldigt imponerande.
Det är i stället online som Battlefield 3 lever upp. Förutom lite korkade missar som att det är svårt att hamna i samma squad så är det här ett fantastiskt onlinekrig. Inte bara för att det är välavvägt, har roliga banor och ett eftersträvansvärt uppgraderingssystem. Huvudanledningen är att det kräver och belönar samarbete. Du kan spela hela matcher utan att döda någon och ändå göra bra insatser genom att hjälpa dina medsoldater, ständigt befinna dig på rätt ställe och kämpa mot målet i stället för att köra ditt eget race. En bra lagspelare avancerar lika fort i rang som en riktigt bra skytt.
Köp inte Battlefield 3 om du inte ska spela det online. Men om du är det minsta intresserad av stora onlinestrider med fordon så är det värt ett köp. Halva spelet må vara ett misslyckande, men numera är kampanjen sällan huvudfokus i sådana här produktioner.