Unikt och blÀndande om attentatet mot Flamman
Kultur och Nöje2009-01-28 06:00Stilla som vatten Ă€r Ann-Marie Ljungbergs berĂ€ttelse om attentatet mot den kommunistiska tidningen Norrskensflamman, i mars 1940. Gesterna Ă€r diskreta, rösterna dĂ€mpade, skuggorna nĂ€ra inpĂ„. Det Ă€r som om Ă€mnet krĂ€ver detta nedskruvade uttryck. SprĂ„ket undviker alla Ă„thĂ€vor och nĂ„r pĂ„ sĂ„ sĂ€tt lĂ€ngre. Till detta kommer den uppbrutna formen, med tvĂ€ra tidskast, snabba korsklippningar, som etablerar en produktiv ostadighet. De faktiska hĂ€ndelserna Ă€r med, men dessutom de spekulationer och försanthĂ„llanden som litteraturen sjĂ€lv reser. Som Ljungberg skriver i ett kortare efterord: "Varje person i boken finns, men de finns i min hjĂ€rna." Vi fĂ„r följa huvudpersonen Paul Wilhelmsson, journalist vid Norrbottens-Kuriren, i ett pendlade mellan dĂ„ och nu. Ena stunden vid rĂ€ttegĂ„ngen, andra nĂ€r katastrofen Ă€nnu inte Ă€r ett faktum. Wilhelmsson skildras som en feg krake, som sĂ€llan sĂ€ger rent ut vad han tĂ€nker och som har ett nĂ„got instĂ€llsamt sĂ€tt. Hans Ă€ktenskap Ă€r kĂ€rlekslöst och hans kommunistskrĂ€ck Ă€r av det paranoida slaget. Han Ă€r en komplex karaktĂ€r, som samtidigt uppvisar tecken pĂ„ en motsĂ€gelsefull kĂ€nslighet, med dragning Ă„t det sentimentala. Den person han stĂ€ndigt har för ögonen, som han ömsom jĂ€mför sig med ömsom föraktar, Ă€r den Ă€ldre stadsfiskalen och allmĂ€nne Ă„klagaren Gunnar Dahlström. Ju nĂ€rmare dĂ„det de kommer desto djupare försvinner Dahlström in i sinnesförvirring, accelererat av ett mĂ„ttlöst supande. Han blir i Ann-Marie Ljungbergs version en fallen fadersfigur, en auktoritet som fullstĂ€ndigt tappar greppet. HĂ€r finns ocksĂ„ de andra attentatsmĂ€nnen, nĂ„gra inblandade av ideologisk övertygelse, andra av dunklare skĂ€l. NĂ„gon gĂ„ng antyds nazistiska sympatier hos gĂ€rningsmĂ€nnen, men sĂ€llan uttalat. Viktigare Ă€r i sĂ„ fall attentatsmĂ€nnens hemmahörande i etablissemanget. SprĂ€ngningen av Norrskensflammans lokaler planlagdes och utfördes inte av samhĂ€llets förtryckta och utstötta, utan av dess privilegierade. Det gör det till ett terrordĂ„d med unika förtecken. ĂndĂ„ försummar Ljungberg inte tidsbilden och att framhĂ„lla att dĂ„det utfördes mot fonden av ett stort och blodigt vĂ€rldskrig, dĂ€r Röda armĂ©ns stöveltramp nĂ€stan kunde höras i farstun. NĂ„got som inte gör dĂ„det mer begripligt, men som placerar det i ett sammanhang. Hur kunde dĂ„ Norrskensflamman ses som ett sĂ„dant hot? Hur fick det hela sĂ„dana groteska proportioner? Det ges inget svar pĂ„ det hĂ€r och förmodligen Ă€r det omöjliga frĂ„gor. Det förblir ett psykologiskt mysterium. Men som lĂ€sare vĂ€cks min nyfikenhet pĂ„ de unga radikalerna i redaktionen, dĂ€ribland Gustav Svensson, "Röde Gustav" kallad. De kunde gĂ€rna ha fĂ„tt uppta större plats i handlingen, deras relationer till varandra och till sin omgivning utreds inte riktigt. Det hade varit intressant att se situationen litet grann genom deras ögon. I en suggestiv scen - möjligtvis hĂ€mtad frĂ„n verkligheten - skildras hur redaktionsmedlemmarna vĂ€grar att lyda mörklĂ€ggningsorder och fortsĂ€tter sitt arbete, under skratt och med fullt ljus pĂ„slaget och rullgardinerna uppe, trots skarpa bannor frĂ„n polisen. Vilka rötter hade deras hĂ„rdnackade trots? Som kanske var det som till slut kostade nĂ„gra av dem livet. Ann-Marie Ljungbergs roman Ă€r inte lĂ€tt att fĂ„ grepp om, hal och undflyende, men sĂ„ uppenbart vĂ€lskriven att man gĂ€rna har överseende med det, till och med ser det som en tillgĂ„ng. De besynnerliga hĂ€ndelserna flyttar in i berĂ€ttelsen och vrids dĂ€r nĂ„gra varv extra (till exempel Gustaf Mannerheim pĂ„ nattligt besök i en av hĂ€ktescellerna). Man kĂ€nner trots det inte att författaren tar för stora friheter med sitt stoff. TvĂ€rtom gör hon nĂ„got egensinnigt och blĂ€ndande med det. SĂ„ hĂ€r kan en modern historisk roman ocksĂ„ skrivas. Ny bok
Ann-Marie Ljungberg
Mörker, stanna hos mig
Alfabeta