Ur defekten föds konsten

Hon vill göra svagheten till en styrka. DÀrför förvandlades röntgenbilden av konstnÀren Maria Miesenbergers trilskande hjÀrna till en tuftad matta. Men trots att det mesta hon gör bottnar i den egna upplevelsen blir konsten aldrig privat.

START. Ofta gör hon modeller i gips först till sina barnskulpturer.

START. Ofta gör hon modeller i gips först till sina barnskulpturer.

Foto: Staffan Claesson

Kultur och Nöje2008-07-12 06:00
Maria Miesenbergers ateljé Àr full av kroppsdelar. DÀr, i en hink, vilar en barnarm av gips, pÄ bordet ligger en nacke i ornamenterad metall och lÀngre bort tronar en hjÀrna av skumgummi dekorerad med vassa tandpetare. - Jag Àr vÀldigt bra pÄ att skapa ordning, men ocksÄ en mÀstare pÄ att skapa kaos, sÀger hon med ett skratt som mer lÄter som en suck. HÀr, pÄ Söder i Stockholm, Àr hon nÀstan stÀndigt i verksamhet. HÀr formar hon sina barnskulpturer i gips, gör konst av Scotch Brite-svampar och bygger vidare pÄ sitt uppmÀrksammade fotoprojekt Sverige/Schweden. SÄ ofta som hÀlsotillstÄndet tillÄter, vill sÀga. Maria Miesenberger lider av ett neurologiskt tillstÄnd som bland annat orsakar epilepsi och nÀr hon Àr inne i en dÄlig period kan hon inte arbeta. - Jag har ett handikapp, en sjukdom som Àr en del av mig. PÄ ett sÀtt Àr det en svaghet eller en begrÀnsning, men jag försöker hantera det som en tillgÄng i stÀllet, sÀger hon. BrÄkig hjÀrna
Den brÄkiga hjÀrnan har gett avtryck i hennes konst. Röntgenbilden av hennes hjÀrnas vindlingar gav för ett par Är sedan mönster Ät en matta, utförd pÄ MÀrta MÄÄs-Fjetterströms vÀveri i BÄstad. Nu skissar hon pÄ en ny matta - som hÀmtat mönstret frÄn hennes egen ögonbotten - till en utstÀllning om MÄÄs Fjetterström som Liljevalchs konsthall i Stockholm gör nÀsta Är. PÄ samma sÀtt har det varit hela vÀgen genom hennes konstnÀrskap. Maria Miesenberger hÀmtar sin inspiration frÄn det egna jaget eller frÄn familjekretsen, men konstverken handlar i slutÀnden aldrig om hennes privatliv. - Jag Àr inte en exhibitionistisk konstnÀr, Àven om jag utgÄr frÄn det privata och personliga. Det Àr inte det det handlar om i slutÀnden. Jag Àr inte en provocerande konstnÀr, men jag vill att alla mina konstverk ska balansera pÄ nÄgon slags udd av dubbeltydigheter. De ska inte vara sÄ trygga, sÀger hon. Verkets kurragömma
Just nu finns det en unik möjlighet att göra en djupdykning i Maria Miesenbergers vĂ€rld. PĂ„ Skissernas museum i Lund visas fram till den 21 september en omfattande utstĂ€llning som visar det labyrintiska sĂ€tt hon jobbar pĂ„. Arbetstiteln var Verkets kurragömma - det Ă€r sĂ„ det fungerar för henne. - Ett verk leder till nĂ€sta. Jag har nĂ€stan alla mina verk i huvudet, allihopa samtidigt. Jag gjorde en liten tankekarta över de verk jag har gjort de senaste tio Ă„ren och hur de relaterar till varandra, sĂ€ger hon och pekar pĂ„ en fullklottrad mindmap i utstĂ€llningskatalogen. UtstĂ€llningen Ă€r ovanligt personlig. Maria Miesenberger ville inte vara alltför kryptisk, rannsakade sig sjĂ€lv och lĂ€ttade en aning pĂ„ förlĂ„ten mellan det autonoma konstverket och den privata historien. Kortfattat berĂ€ttar hon till exempel om fotosviten Sverige/Schweden dĂ€r soliga semesterbilder förvandlats till nĂ„got annat, mycket mer orovĂ€ckande. De hĂ€rrör frĂ„n hennes eget familjealbum och skildrar barndomens somrar i SkĂ„ne och hennes pappas hemland Österrike. Hittills har hon visat 70 verk ur projektet, men det finns ytterligare 60 fotografier - alla dessa hĂ„ller hon nu pĂ„ att sammanstĂ€lla till en bok och en utstĂ€llning som enligt planerna ska turnera internationellt. - De har ett bredare innehĂ„ll Ă€n att handla om min familj, de handlar om en tid och en historia. Om min pappas upplevelser som barn i krigets Österrike, min mammas barndomsupplevelser i Sverige och min egen upplevelse av att vara andra generationens barn - det Ă€r inte bara mina, utan hela Europas minnen. Barnet i mĂ€nniskan
Barnet och barndomen sĂ€tts ofta i samband med Maria Miesenbergers konst. Men hon tycker sjĂ€lv att beskrivningen av vad hennes konst handlar om kan bli lite grund: "Minnen och barndom, sĂ„ dĂ€r". - Det har ju sin utgĂ„ngspunkt i det, men jag tĂ€nker att det handlar om nĂ„got djupare Ă€n bara barndomen som tema. Det Ă€r lĂ€tt att kĂ€nna "det handlar om barn, det handlar inte om mig". Men barndomen Ă€r inte frikopplad frĂ„n resten av mĂ€nniskan. Maria Miesenberger Ă€r en av fĂ„ svenska konstnĂ€rer som ocksĂ„ har ett internationellt renommĂ©, hennes verk sĂ€ljs för stora summor och hon namedroppas med största respekt i Lars NorĂ©ns annars sĂ„ svarta dagbok. NĂ€r hon talar om sitt konstnĂ€rskap gör hon det med en öppenhet och en verbal förmĂ„ga som imponerar. ÄndĂ„ talar hon om sitt sprĂ„k som en sorts defekt. - Att jag hĂ„ller pĂ„ med konst handlar frĂ„n början om en kĂ€nsla av sprĂ„klöshet, av att vara obekvĂ€m i det talade sprĂ„kets rum.
Fakta
Maria Miesenberger
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!