Vad vill Konsthallen egentligen?

I Konsthallen i LuleÄ rÄder det just nu röra, kombinationen av utstÀllningar gör intrycket plottrigt och otydligt.

BÄSTA VÄGEN IN. Till utstĂ€llningen "Sinnligt" finns tvĂ„ ingĂ„ngar.                              Jörgen Nilssons verk i vitglaserat stengods kommer bĂ€st till sin rĂ€tt frĂ„n det hĂ€r hĂ„llet.

BÄSTA VÄGEN IN. Till utstĂ€llningen "Sinnligt" finns tvĂ„ ingĂ„ngar. Jörgen Nilssons verk i vitglaserat stengods kommer bĂ€st till sin rĂ€tt frĂ„n det hĂ€r hĂ„llet.

Foto: Roland S Lundström

Kultur och Nöje2009-04-09 06:00
Vad vill den hĂ€r konsthallen egentligen, frĂ„gar man sig. I slutĂ€ndan blir det alltid nĂ„got fegt av att inte bestĂ€mma sig, för en konsthall att inte koncentrera sig pĂ„ ett eller ett par uppdrag. För det finns mycket att vĂ€lja pĂ„ - contemporary art, modernism, svenskt, nordligt, performance, formgivning, teckning, akvarell, skulptur - och en liten kommunal institution har inte möjlighet att omfatta allt. Försöker man visas i stĂ€llet inget. Som nu i LuleĂ„. Det Ă€r lite Bill Olsson, lite plastskaft pĂ„ knivar, en aning contemporary av Anna Abrahamsson och sĂ„ Sinnligt planerad, eller som det ocksĂ„ kallas curerad, av Ingela Ögren-Weinmar. Hon Ă€r pedagogisk ledare pĂ„ Konsthallen och stod bakom den minnesvĂ€rda utstĂ€llningen Ung konst som visades i Konstens hus 2006, dĂ€r etablerade konstnĂ€rer arbetade tillsammans med barn och ungdomar. I Ögren-Weinmars nya projekt har hon, precis som man gör med ett konstmuseums samlingar, placerat befintliga verk i ett nytt sammanhang. Besökarna uppmanas att "Se, hör, kĂ€nn och lukta pĂ„ konsten". Jag försökte ocksĂ„ smaka, men klubborna i den stora flirtkulan satt tyvĂ€rr fast. Och tyvĂ€rr kĂ€nns det faktiskt om hela utstĂ€llningen. Som helhet Ă€r den dĂ€mpad och lĂ„gmĂ€ld, och klarar konstverken inte att pĂ„ egen hand reta sinnena utan krĂ€ver en pekpinneliknande inbjudan, Ă€r de förmodligen inte sĂ€rskilt intressanta. I Sinnligt ser man dĂ€rför betydelsen av kontexten tydligt. Anja Perssons tussilago Ă€r klatschigt lockade, hon lĂ„ter dem glĂ€nsa av lack, Birgitta Linharts tunga stenmoln vill man smeka men inte ha pĂ„ foten. Ricky Sandbergs i fĂ€rg drunknade fiskar kunde ha vĂ€ckt folkstorm, lite lĂ€bbigt Ă€r det allt att döda lĂ„ngsamt, men kĂ€nns Ă€ndĂ„ daterade. Om de tillsammans vĂ€cker nĂ„gon slags ny sinnlig upplevelse Ă€r dock tveksamt. En del förlorar dessutom rent av att vara med. I det hĂ€r mörka rummet och ensamt, förmĂ„r till exempel AnnaSofia MÄÄgs mĂ€rkvĂ€rdiga HĂ„l inte alls att överraska och fresta som vi sett tidigare. Men till Sinnligt hör ocksĂ„ ett erbjudande om visningar för ovana. Den som besöker utstĂ€llningen pĂ„ egen hand gĂ„r kanske dĂ€rför miste om ett betydande verk avsett för örat, pedagogens röst. Ingela Ögren-Weinmar har dessutom tilldelats det svĂ„raste utrymmet. Oftast blir den avlĂ„nga hallen, som Ă€r ett slags balkong till utstĂ€llningsytan pĂ„ nedre botten, bara ett slags genomgĂ„ngsrum. DĂ€rför Ă€r det roligt att de konstverk som har mest att ge Ă€r de som, oavsett frĂ„n vilket hĂ„ll man kommer, vĂ€lkomnar en till utstĂ€llningen. Det Ă€r Sorgedans, Jette Andersens björkar med svarta tyllkjolar, skrĂ€mmande och vackra, vĂ€lbekanta och förĂ€ndrade, och frĂ„n andra hĂ„llet, som med sin stegring av ljuset i rummet ocksĂ„ Ă€r det allra bĂ€sta sĂ€ttet att nĂ€rma sig utstĂ€llningen, Inverterat ljudlandskap. Ur fyra svarta stuprör lĂ„ter Åsa Stjerne dova, brusande ljud stiga och slĂ„ an tonen för hela Sinnligt.

Konst

Sinnligt

Konsthallen, LuleÄ
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!