Varför inga klassiska ElvislÄtar?

Kultur och Nöje2017-01-01 13:15

Temat för Ärets nyÄrskonsert med LuleÄ-Gammelstads manskör Àr Elvis Presley, nÄgot som vid en första blick i programbladet kan te sig en aning vagt.

För av de drygt femton lĂ„tarna i programmet har bara ungefĂ€r en tredjedel tydlig Elvis-anknytning, medan till exempel ”My way” eller ”Please release me” mĂ„ ha ingĂ„tt i ”Kungens” Las Vegas-repertoar men i betydligt större utstrĂ€ckning kommit att förknippas med andra artister. Och var, frĂ„gar jag mig, finns klassiker som ”In the ghetto”, ”Suspicious minds” eller ”Always on my mind” ? Nu antar jag att urvalet i mĂ„ngt och mycket grundar sig pĂ„ vad som passat att arrangera för manskör; dĂ€rmed faller mĂ„nga av de musikhistoriskt epokgörande rock’n’roll-numren bort. Kanske lika bra det. För det mĂ„ ha sin charm att höra ”Blue suede shoes” framföras av ett fyrtiotal gentlemĂ€n i övre medelĂ„ldern, men i Ă€rlighetens namn kĂ€ndes tolkningen sĂ„vĂ€l styltig som baktung. DĂ„ funkar ”Can’t help falling in love with you” desto bĂ€ttre, och riktigt fint blir det i ”Are you lonesome tonight” dĂ€r tvĂ„ tjog tonsĂ€kra farbrorsstĂ€mmor vĂ€vs samman till en musikalisk plĂ€d som vĂ€rmer gott i vinternatten. Och av de rena gospelnummer som den djupt troende Elvis tog sig an genom hela sin karriĂ€r tillhör ”In my father’s house” kvĂ€llens absoluta höjdpunkter med sina mĂ€ktigt gĂ„shudsvaliderade basstĂ€mmor.

Under kvĂ€llen ges ocksĂ„ maestro Lennart Johansson nĂ„gra gyllene tillfĂ€llen att flexa sina ansenliga röstmuskler i utsökta tolkningar av ”Georgia on my mind” och tidigare nĂ€mnda ”My way”, och ackompanjerad av sina dovt ”Amazing grace”-hummande körkollegor reciterar Lars Magnus Eriksson Lord Alfred Tennysons ikoniska nyĂ„rsdikt. En stor eloge ocksĂ„ till alltid lika vĂ€ltalige konferencieren Börje Ekström som med gentlemannamĂ€ssig esprit och jĂ€rnkoll pĂ„ detaljerna - han lĂ€r ha Ă€gnat hela julhelgen Ă„t att hĂ„rdplugga Elvis-fakta - hĂ„ller kvĂ€llen samman och lyckas ge Elvis-temat en tydlighet som, om ni frĂ„gar mig, inte var given utifrĂ„n programupplĂ€gget.

Avslutningsvis bör nĂ€mnas att liksom pĂ„ förra Ă„rets nyĂ„rskonsert, dĂ„ blott 12-Ă„riga sopranen Minna Perdahl tog publiken med storm, medverkade i Ă„r en ung begĂ„vning som fick auditoriets sammanlagda hakbestĂ„nd att tappas. 11-Ă„rige Wilmer HeikkilĂ€ tog sig an bland annat ”Love me tender”, ”Guldet blev till sand” och ”How great thou art” med stor kĂ€nslighet, röstmĂ€ssig dynamik och imponerande lugn. Fantastiskt! SĂ„ ja, trots mina inledande invĂ€ndningar var det allt sammantaget en hĂ€rlig kvĂ€ll och en finfin avslutning pĂ„ det omtumlande Ă„ret 2016.

Musik

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!