På måndagen lanserade den svenska digitala spelbutiken Gamersgate ett system för gratisspel.
Gamersgate startades 2005 och har sedan dess vuxit till att bli ett känt namn bland gamers som vill köpa digitala spel. I dag har det svenska bolaget det största digitala utbudet av spel i världen och samarbetar med några av de största utgivarna så som EA, Sega och Ubisoft.
Den nya speltjänsten jämför Gamersgate själva med musik- och filmtjänsterna Spotify och Voddler. Tjänsten kallas Void och ger användarna möjlighet att spela spel gratis. Motprestationen är att varje spel inleds med en reklamtid som är upp till en minut lång. Enligt Gustav Nisser, affärsutvecklare på Gamersgate är tjänsten framför allt ett tillägg till deras befintliga affärsverksamhet och ett komplement till annat spelande.
- Void är till för de som spelar mer än de har råd med, slår Gustav Nisser fast.
Inte byta spel
Void skiljer sig dock markant från film- och musikalternativen Voddler och Spotify genom att användarna begränsas till ett spel per tvåveckorsperiod. Efter två veckor går det att byta, men att ändra spel oftare kostar upp till 70 kronor. Och lika mycket får den betala som vill ha tillgång till två spel åt gången.
Moroten för spelutgivarna och spelutvecklarna är att få ta del av annonsintäkterna och i viss mån att exponeras för Voids användare, men Gamersgate vägrar berätta hur många användare de har.
Tjänstens största risk för misslyckande uppstår enligt Gustav Nisser om spelutgivarna sätter sig på tvären och inte vill ha med sina spel. Få heta spel leder till färre spelare vilket i sin tur leder till minskat intresse från annonsörerna.
Gamersgate siktar på att låta Void erbjuda spel som inte är helt nya och som kan fungera som ett sätt att testa en äldre del i en aktuell spelserie. Eller för att testa något av alla de indiespel som företaget satsar hårt på att associeras med.
Vilken sorts spel kommer ni framför allt att erbjuda framöver?
- Spel som man spelar många gånger, svarar Gustav Nisser. Korta singelplayerkampanjer kommer inte generera så mycket pengar även om vi gärna vill ha med dem i vår katalog ändå.