Winbladhs nya Àr inget manifest

LuleÄregissören Anette Winbladh von Walter Àr aktuell med sin andra lÄngfilm i karriÀren. PÄ fredag har Att göra en Pudel premiÀr.
För Kuriren berÀttar hon om hur det var att chefa över Lena Nyman, Eva Röse och Eagle-Eye Cherry. Att hon inte skÀms över att ha gjort en romantisk komedi, trots kritiken frÄn finkultureliten och sÄ avslöjar hon redan nu vad nÀsta projekt blir.

Kultur och Nöje2006-01-30 06:30
För tvĂ„ Ă„r sedan lĂ„ngfilmsdebuterade Anette Winbladh von Walter med 6 Points. En film som fick blandade recensioner men etablerade henne som en regissör att rĂ€kna med i Filmsverige. <br>PĂ„ fredag har lĂ„ngfilm nummer tvĂ„ i karriĂ€ren premiĂ€r över hela landet, och den hĂ€r gĂ„ngen var allt av modell större. Budget. SkĂ„despelarnamnen och inte minst regissören sjĂ€lv. I alla fall om man med benĂ€mningen större, menar mer erfarenhet. <br> ? Jag Ă€r mycket mer nöjd med den hĂ€r filmen Ă€n förra, det kĂ€nns mer som min film. Första gĂ„ngen var allt nytt. För varje film jag har gjort har jag nog blivit mer van att vĂ€lja folk som jag jobbar bra med. Att göra film Ă€r ju inget man gör ensam och det gĂ€ller att omge sig med bra mĂ€nniskor, sĂ€ger Anette Winbladh von Walter. <br>Stressigt<br>NĂ€r det blev klart att Anette Winbladh von Walter skulle fĂ„ starta filmandet av Att göra en Pudel hade hon redan lobbat hos nĂ„gra av de filmarbetare i LuleĂ„ hon visste att hon ville anvĂ€nda sig av för projektet. Men sent in i matchen bestĂ€mde sig de tvĂ„ producenterna för att flytta inspelningarna till Stockholm. 30 inspelningsdagar senare skulle hela filmen vara fĂ€rdig för klippbordet. Stressigt med andra ord. <br> ? Lena Nyman och Eva Röse och de andra Ă€r riktiga proffs, det var en fröjd att se hur hĂ„rt alla jobbar. Tiden var knapp och det resulterade i att vi fick stryka ett par scener ur manus, det var hemskt men i slutĂ€nden blev jag nöjd Ă€ndĂ„ ... sĂ„ klart, vad ska annars en regissör sĂ€ga, sĂ€ger Anette och skrattar högt. <br>Recensenterna inte viktiga<br>Romantiska komedier har sedan genren anammades av Hollywood haft svĂ„rt att fĂ„ fĂ€ste bland landets filmkritiker. Men att fĂ„ finkulturjournalisternas och förstĂ„sigpĂ„arnas varma hand Ă€r inte viktigt, enligt Anette. <br> ? Det Ă€r en bespottad genre, precis som kioskromaner i bokform. Jag har gjort en film som Ă€r vĂ€ldigt ?rosa?, en film för alla. En journalist frĂ„gade om inte jag som kvinna skulle ta ansvar och inte göra för enkel film. Jag förstĂ„r inte sĂ„nt resonemang. Det Ă€r inget politiskt manifest jag har gjort, det Ă€r en film om kĂ€rlek och jag förstĂ„r inte riktigt vad som inte kan vara bra med det. <br>Att göra en Pudel handlar om Rita (Eva Röse) som arbetar som hundfrisör pĂ„ en liten salong pĂ„ Söder i Stockholm. NĂ€r hon inte jobbar i hundbutiken tar hon hand om sin krĂ€vande mamma Edith (Lena Nyman). <br>Dagarna Ă€r oftast lĂ„nga och slitsamma för Rita som kĂ€nner sig allt mer instĂ€ngd. Hon drömmer om ett eget liv och med med hjĂ€lp av hemhjĂ€lpen Samir (Eagle-Eye Cherry) lyckas Rita ta ledigt en helg för att söka förĂ€ndring. Förutom dessa kĂ€nda namn innehar den förre Kurirenkrönikören, nuvarande författaren och frisören Mattias Evanne en mindre roll i filmen. <br>Norsk manusförfattare<br>Manus Ă€r skrivet av Katarina Haugen, en norsk författarinna som ocksĂ„ skrivit ett manus till som Anette gĂ€rna vill göra film pĂ„. <br>Den senare storyn Ă€r dock ingen romantisk komedi, den bygger pĂ„ en annan typ av dramaturgi dĂ€r storyn kretsar kring fem mĂ€n som bor i Norrland, kort förklarat . <br> ? NĂ€sta film blir en dogma, bara för att det Ă€r helt ute med dogmafilm nu sĂ„ vill jag göra en sĂ„n. Som regissör tycker jag det Ă€r viktigt att tyda manus. NĂ€r jag lĂ€ste Att göra en Pudel ville jag medvetet göra den filmen rosa, nĂ€stan lite overklig. Med nĂ€sta manus Ă€r det tvĂ€rtom. DĂ€r vill jag vill jobba enkelt och inte lĂ€gga för mycket energi pĂ„ ljussĂ€ttning. <br>Het filmfrĂ„ga<br>Att lyfta fram kvinnor i svensk film var förra Ă„rets i sĂ€rklass hetaste filmfrĂ„ga i landet, tillsammans med kulturminister Leif Pagrotskys filmavtal som reglerar bidragen till svensk filmproduktion. <br>Under LuleĂ„ filmkonvent trĂ€ffade Kuriren en av dogmafilmens skapare, och chefen över det smĂ„tt legendariska Zentroopa film: Peter Aalbeck Jensen. Han skrattade högt Ă„t ett svensk filmavtal som skulle kvotera in kvinnor. För i det senaste filmavtalet skrivs det bland annat att 40 procent av de tunga befattningarna (som regissör, producent och sĂ„ vidare) inom produktionerna ska innehas av kvinnor. Ett kontroversiellt Ă€mne har det visat sig, som Kuriren ocksĂ„ skrivit om tidigare. <br> ? Det Ă€r sĂ„ typiskt svenskt, man ska liksom kliva in och fixa saker. Jag vill inte ha filmjobb för mitt kön utan för det jag gör. Jag regisserar inte med mitt kön, utan med huvudet. Att de flesta regissörerna i Danmark i dag Ă€r kvinnor har kommit av sig sjĂ€lv, genom bra filmskolor och annat. Jag tror inte alls pĂ„ kvotering, menar Anette nĂ€r frĂ„gan kommer pĂ„ tal. <br>SlĂ„r inte av pĂ„ takten<br>Förutom att jobba för att finansiera det redan nĂ€mnda manuset av Katarina Haugen, skriver ocksĂ„ Anette pĂ„ ett eget filmmanus och tittar pĂ„ ett annat tredje manus samtidigt. <br>Att göra en Pudel har Ă€nnu inte haft premiĂ€r men det verkar inte fĂ„ henne att slĂ„ av pĂ„ takten. <br> ? Det kan ta till september, oktober att fĂ„ klart med att finansiera nĂ€sta film. Under den tiden mĂ„ste hyran betalas sĂ„ det Ă€r bara att jobba pĂ„. Klart Ă€r i alla fall att för familjens skull kommer jag inte att göra nĂ€sta film nĂ„gon annanstans Ă€n hĂ€r i Norrbotten. <br>
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!