Vad tycker publiken?

Foto: Fotograf saknas!

Kulturkrönika2016-06-19 06:00

Varannan svensk tycker att medierna rapporterar för mycket frÄn Almedalen. TvÄ av tre skulle inte sakna politikerveckan om den försvann.

UngefĂ€r sĂ„ ser allmĂ€nhetens bild ut av en av Ă„rets största mediehĂ€ndelser – som drar igĂ„ng om drygt tre veckor.

Arrangemangen i Almedalen har vuxit till att fĂ„ sĂ„ stor betydelse att fĂ„ organlsationer, företag, kommuner, politiker eller opinionsbildare tycker sig ha rĂ„d att inte vara pĂ„ plats. Huruvida kostnaderna motsvarar utkomsten – om de dĂ€r mötena egentligen Ă€r vĂ€rda pengarna – Ă€r svĂ„rt att svara pĂ„. Inte minst eftersom de offentliga aktörerna aldrig redovisar arbetstid nĂ€r de berĂ€ttar hur mycket de lĂ€gger ned pĂ„ sin nĂ€rvaro. Men att det varje Ă„r lĂ€ggs hĂ€pnadsvĂ€ckande stora summor skattepengar pĂ„ offentlig nĂ€rvaro i Visby Ă€r ingen underdrift.

Almedalen Ă€r pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt en unik företeelse: en gratis, helt öppen politikfest dĂ€r alla Ă„sikter kan brytas mot varandra. Även som mediehĂ€ndelse Ă€r den ytterst speciell. Med undantag för nationella val har fĂ„ andra Ă„terkommande hĂ€ndelser samma förmĂ„ga att placera sig mitt i mediernas fokus och sopa bort i stort sett allt annat frĂ„n agendan – helt oavsett vad publiken faktiskt Ă€r intresserad av.

Det Ă€r naturligtvis inte Almedalen i sig som skapat den hĂ€r vattenhĂ„lsmentaliteten, dĂ€r alla söker sig till samma kĂ€lla. Vi ser precis samma sak i mindre skala under ett socialt drev pĂ„ Twitter (dĂ€r ”alla” kĂ€nner sig manade att ha en Ă„sikt om dagens upprörande Ă€mne) eller för den delen i ett helt vanligt nyhetsflöde, dĂ€r riktigt stora toppnyheter har en förmĂ„ga att suga till sig Ă€mnen av mindre vikt och fĂ„ dem att kretsa kring sig.

Men det speciella med Almedalen Àr att medierna sjÀlva Àr drivande aktörer. Genom sin massiva mobilisering och den allt större bevakningen, bidrar man ocksÄ till att göra Visby till en plats som ingen kan vÀlja bort. Vilket sÄ klart fÄr sin inverkan pÄ Àmnena, debatten och utspelen.

Det symbiotiska förhÄllandet mellan medier och politik har förvisso pÄpekats i en rad forskningsrapporter och brukar nÀmnas i kritiska artiklar pÄ kultursidorna, men man kan knappast sÀga att medierna Àr sÀrskilt intresserade av att vara drivande i diskussionen. Det hade heller inte varit omöjligt, med tanke pÄ den uppladdning som redaktionerna gör inför arrangemanget.

Att Almedalen leder till konkreta resultat för de nĂ€rvarande aktörerna genom att massor med vĂ€rdefulla kontakter knyts under veckan, rĂ„der det inga som helst tvivel om. Men för redaktionernas del mĂ„ste det Ă€ndĂ„ ses som en intressant detalj att ett konkret resultat för medierna inte kommer att vara samma sak som ett resultat för publiken – dĂ€r ju majoriteten ryggar instinktivt inför den uppblĂ„sta bevakningen. SĂ„ vad innebĂ€r dĂ„ Almedalen för resultat för medierna? Det Ă€r en frĂ„ga som det faktiskt inte Ă€r helt lĂ€tt att svara pĂ„.

Krönika

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!