Filmavtalet, som sedan 1960-talet styrt stöd till svensk filmindustri, skrotas. Det innebär den största förändringen i svensk filmpolitik på 50 år. För SF kom beskedet som "en överraskning".
Filmavtalet sägs upp 2017. I stället ska en ny statlig filmpolitik borga för ett teknikneutralt, mer långsiktigt och mer kvalitetsinriktat stöd, lovar kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) på Dagens Nyheters debattsida.
I artikeln slår hon fast att de ekonomiska medlen till svensk film inte kommer att minska, men besked om exakt nivå dröjer till höstbudgeten.
Enligt Bah Kuhnke kommer den nya filmpolitiken i praktiken bland annat innebära att tiden mellan att en film går upp på biograf och sedan släpps på digitala plattformar och dvd kortas. Dessutom slopas det kritiserade automatstödet och ersätts av ett nytt marknadsstöd.
Automatstödet har länge varit en het potatis som delat Filmsverige i två läger, eftersom många anser att den breda filmen stöttats på bekostnad av smalare "kvalitetsfilm".
– Det är bra att automatstödet försvinner. Det har inte skötts bra av branschen och flera filmer som fått stödet har floppat, säger filmproducenten Lena Rehnberg, som ligger bakom flera av de senaste årens stora svenska publiksuccéer.
Hon tror att den nya filmpolitiken kan komma att skynda på biografdöden.
– Det är klart att folk kommer att gå mindre på bio om filmen kommer på dvd en månad senare. Att folk ser filmerna på bio är jätteviktigt för branschen, det betyder allt, säger hon.
För att finansiera det ökade statliga ansvar som den nya filmpolitiken innebär föreslås en höjning av momsen på biografföreställningar från 6 till 25 procent. Samtidigt slopas den så kallade biografavgiften på 10 procent, vilket enligt Bah Kuhnke ska göra att biobiljettpriserna inte påverkas nämnvärt. För biokedjan SF:s del kom kulturministerns besked som en överraskning.
– Vi var inte beredda på det här beskedet, vi måste få mer information och prata med regeringen om det här. Det är för tidigt att säga mer just nu, säger Tomas Runfors, informationschef på SF.
På andra håll i Filmsverige var tonerna muntrare. Björn Rosengren, ordförande i branschorganisationen Film & Tv-producenterna, är nöjd med att filmavtalet skrotas.
– Det var ett biografavtal, utan hänsyn till den nya tekniken. Vi hoppade ju av det gamla avtalet och ser nu att kulturministern i mycket går på vår linje. Men det som verkligen är viktigt för oss är en stabil och långsiktig finansiering och att det nu tillförs mer pengar till filmproduktion. Och det här förslaget innebär inte mer pengar. Det återstår att se hur den nya filmpolitiken utformas, säger han till TT.
Filminstitutets vd, Anna Serner, kallar det nya utspelet för en historisk svängning.
– Det fanns ingen möjlighet att få fram ett filmavtal som hade kunnat vara bra och trovärdigt. Jag förstår att de går den här vägen och tycker att det ska bli väldigt intressant, säger hon till TT.
Enligt Anna Serner är det nya förslaget från regeringen en konsekvens av att de nya digitala aktörerna, som Telia och Com Hem, inte har gått att få med i avtalet.
Momshöjningen från 6 till 25 procent kommer att innebära att biobiljetterna blir dyrare.
– Om biografägarna tar ut det på biobiljetterna blir de ungefär fem kronor dyrare, säger Anna Serner.
Filmpool Nords vd Susann Jonsson är mycket nöjd med dagens besked.
– Nätverket regionerna, där vi ingår, var först med att säga upp det gamla avtalet. Vi står för en stor del av insatsen i att skapa svensk film och har önskat oss en uppdaterad, morden filmpolitik. Man ska vara medveten om att det återstår mycket jobb för att skapa något nytt. Men det känns väldigt lustfyllt att göra det jämfört med att lappa och laga något gammalt