â Roboten heter Vinci, efter Leonardo da Vinci, berĂ€ttar Jesper Lindblom som tillsammans med Tor Pohjanen programmerat roboten.
Att lĂ€sa för Vinci Ă€r en förlĂ€ngning av det lĂ€sfrĂ€mjande projektet LĂ€shund som genomfördes pĂ„ Ăstra skolan 2015. Till det syftet utbildades tre hundar till sĂ€rskilda lĂ€shundar som barnen fick lĂ€sa högt för.
â Nu ville vi prova en annan, mer allergivĂ€nlig modell, sĂ€ger Lena Lundberg Vesterlund, bibliotekschef i LuleĂ„ och initiativtagare till bĂ„de projekt LĂ€shunden och LĂ€sroboten.
Och eftersom programmering numer ingÄr i lÀroplanen valde man att testa möjligheten att öka lÀslusten hos barn med hjÀlp av en robot.
â Det Ă€r en mycket enkel robot som egentligen Ă€r tĂ€nkt för leksaksmarknaden, sĂ€ger Anna Dahlqvist, informations- och kommunikationsteknisk pedagog pĂ„ biblioteket.
Det Àr hon som lÀser tillsammans med barnen och roboten Vinci en gÄng i veckan under sju veckor och Àven hjÀlpt Tor Pohjanen och Jesper Lindblom med programmeringen.
â Projektet Ă€r nytt för hösten sĂ„ jag provar mig fram hur roboten kan anvĂ€ndas för att stimulera till lĂ€sning. NĂ„gon gĂ„ng har faktiskt barnen sagt Ă„t mig att stĂ€nga av roboten medan de lĂ€ser, berĂ€ttar hon.
Moa Rosenius lĂ€ser boken âKalas och katastrofâ tillsammans med Vinci och tycker att det Ă€r roligt.
â Jag gillar att boken Ă€r lĂ€ttlĂ€st och sĂ„ fĂ„r jag lĂ€ra mig en del, menar hon.
Nova Kask Sikström Ă€r inte riktigt lika entusiastisk. Hon lĂ€ser boken âSĂ€lsommarâ men sĂ€ger sjĂ€lv att hon föredrar faktaböcker.
â Jag tycker om att det Ă€r pĂ„ riktigt, att det Ă€r verkligt, förklarar hon.
Det Àr speciallÀraren Katarina Eliasson och biblioteksassistenten à sa Hansson som valt böcker Ät de fyra barn som just nu lÀser med Vinci.
â Bokvalet har skett med tanke pĂ„ lĂ€sförmĂ„ga och intresse. Alla barnen som medverkar har knĂ€ckt lĂ€skoden. Med lĂ€sroboten hoppas vi hjĂ€lpa dem vidare i sin lĂ€sning. Vi har ocksĂ„ ett godkĂ€nnande av förĂ€ldrarna att de deltar i projektet, sĂ€ger Katarina Eliasson.
MÄlsÀttningen Àr att skapa en trygghet för barnen i sin egen lÀsning med ocksÄ att de ska fÄ bibliotekskunskap. Helt enkelt att de ska kÀnna sig bekvÀma att botanisera bland bibliotekens olika avdelningar.
â HĂ€r pĂ„ Porsön Ă€r barnen vĂ€ldigt bekvĂ€ma i sitt eget bibliotek som finns i anslutning till skolan. Barnen pĂ„ Ăstra skolan saknar bibliotek och besöker Stadsbiblioteket, vilket kan upplevas frĂ€mmande för de barn som inte regelbundet vistas i biblioteksmiljö. Vi mĂ„ste prova nya, spĂ€nnande metoder i det lĂ€sfrĂ€mjande arbetet. DĂ€rför Ă€r jag sĂ€rskilt glad över samarbetet med skolan, sĂ€ger Lena Lundberg Vesterlund.