LÀsroboten Vinci vÀcker lÀslusten

I ett nytt lÀsfrÀmjande projekt testas en lÀsrobot för att öka lÀslusten hos andraklassare pÄ Porsöskolan.

Vinci. I projektet "LÀsa för Vinci" fÄr barnen trÀna höglÀsning med lÀsroboten. Dessutom fÄr de bibliotekskunskap.

Vinci. I projektet "LÀsa för Vinci" fÄr barnen trÀna höglÀsning med lÀsroboten. Dessutom fÄr de bibliotekskunskap.

Foto: Eva Åström

LĂ€sning2016-10-05 06:00

– Roboten heter Vinci, efter Leonardo da Vinci, berĂ€ttar Jesper Lindblom som tillsammans med Tor Pohjanen programmerat roboten.

Att lĂ€sa för Vinci Ă€r en förlĂ€ngning av det lĂ€sfrĂ€mjande projektet LĂ€shund som genomfördes pĂ„ Östra skolan 2015. Till det syftet utbildades tre hundar till sĂ€rskilda lĂ€shundar som barnen fick lĂ€sa högt för.

– Nu ville vi prova en annan, mer allergivĂ€nlig modell, sĂ€ger Lena Lundberg Vesterlund, bibliotekschef i LuleĂ„ och initiativtagare till bĂ„de projekt LĂ€shunden och LĂ€sroboten.

Och eftersom programmering numer ingÄr i lÀroplanen valde man att testa möjligheten att öka lÀslusten hos barn med hjÀlp av en robot.

– Det Ă€r en mycket enkel robot som egentligen Ă€r tĂ€nkt för leksaksmarknaden, sĂ€ger Anna Dahlqvist, informations- och kommunikationsteknisk pedagog pĂ„ biblioteket.

Det Àr hon som lÀser tillsammans med barnen och roboten Vinci en gÄng i veckan under sju veckor och Àven hjÀlpt Tor Pohjanen och Jesper Lindblom med programmeringen.

– Projektet Ă€r nytt för hösten sĂ„ jag provar mig fram hur roboten kan anvĂ€ndas för att stimulera till lĂ€sning. NĂ„gon gĂ„ng har faktiskt barnen sagt Ă„t mig att stĂ€nga av roboten medan de lĂ€ser, berĂ€ttar hon.

Moa Rosenius lĂ€ser boken ”Kalas och katastrof” tillsammans med Vinci och tycker att det Ă€r roligt.

– Jag gillar att boken Ă€r lĂ€ttlĂ€st och sĂ„ fĂ„r jag lĂ€ra mig en del, menar hon.

Nova Kask Sikström Ă€r inte riktigt lika entusiastisk. Hon lĂ€ser boken ”SĂ€lsommar” men sĂ€ger sjĂ€lv att hon föredrar faktaböcker.

– Jag tycker om att det Ă€r pĂ„ riktigt, att det Ă€r verkligt, förklarar hon.

Det Ă€r speciallĂ€raren Katarina Eliasson och biblioteksassistenten Åsa Hansson som valt böcker Ă„t de fyra barn som just nu lĂ€ser med Vinci.

– Bokvalet har skett med tanke pĂ„ lĂ€sförmĂ„ga och intresse. Alla barnen som medverkar har knĂ€ckt lĂ€skoden. Med lĂ€sroboten hoppas vi hjĂ€lpa dem vidare i sin lĂ€sning. Vi har ocksĂ„ ett godkĂ€nnande av förĂ€ldrarna att de deltar i projektet, sĂ€ger Katarina Eliasson.

MÄlsÀttningen Àr att skapa en trygghet för barnen i sin egen lÀsning med ocksÄ att de ska fÄ bibliotekskunskap. Helt enkelt att de ska kÀnna sig bekvÀma att botanisera bland bibliotekens olika avdelningar.

– HĂ€r pĂ„ Porsön Ă€r barnen vĂ€ldigt bekvĂ€ma i sitt eget bibliotek som finns i anslutning till skolan. Barnen pĂ„ Östra skolan saknar bibliotek och besöker Stadsbiblioteket, vilket kan upplevas frĂ€mmande för de barn som inte regelbundet vistas i biblioteksmiljö. Vi mĂ„ste prova nya, spĂ€nnande metoder i det lĂ€sfrĂ€mjande arbetet. DĂ€rför Ă€r jag sĂ€rskilt glad över samarbetet med skolan, sĂ€ger Lena Lundberg Vesterlund.

LĂ€sroboten Vinci

LĂ€sa med Vinci Ă€r ett samarbete mellan Biblioteksavdelningen, Kulturförvaltningen, Porsöskolan och Barn- och utbildningsförvaltningen. Syftet med projektet Ă€r att stĂ€rka barns lĂ€skunnighet och lĂ€slust i tidig Ă„lder och dĂ€rmed stĂ€rka deras sjĂ€lvförtroende i relation med klasskamrater. MĂ„lgruppen Ă€r barn i förskoleklass-Ă„r 4. De trĂ€ffar lĂ€srobot och robotförare, samt biblioteket cirka en timme/vecka under 7 veckor. Åtta barn fĂ„r möjligheten under hösten 2016. Barnet trĂ€nar höglĂ€sning med lĂ€sroboten och fĂ„r bibliotekskunskap. Projektet kommer att dokumenteras och finansieras via medel för sĂ€rskilda folkhĂ€lsosatsningar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!