Det Ă€r svĂ„rt att tycka om Bibbs. NĂ€r pojkvĂ€nnen Baby kastar ut henne, stĂ„r hon bokstavligen pĂ„ gatan, utan lĂ€genhet och skyddsnĂ€t men fortfarande med en ansenlig skara följare pĂ„ Instagram. För att behĂ„lla deras intresse och engagemang â Bibbs absolut enda men ocksĂ„ tynande kapital â skriver hon ett inlĂ€gg dĂ€r hon förklarar att det Ă€r hon som har lĂ€mnat Baby och att han har vĂ„ldtagit henne. Hon ljuger utan betĂ€nkligheter.
Ăr inte den hĂ€r romanen en studie i uselhet? Tone Schunnesson skrattar men protesterar.
ââFör mig Ă€r det inte det. För mig Ă€r det hĂ€r en person som Ă€r en kvart frĂ„n att förlora allt, och det gör henne helt desperat. Jag tĂ€nker mig mer att det Ă€r en studie av en ensam mĂ€nniska som med nĂ€bbar och klor slĂ„ss för det sista hon har. Hon vill inte kĂ€nnas vid det, men för henne Ă€r det hĂ€r en kamp om livet.
Drogdagbok
"Generationsromaner pÄ grÀnsen" lyder titeln pÄ det strömmade seminarium som Tone Schunnesson medverkar i pÄ Ärets bokmÀssa. Debutromanen "Tripprapporter" frÄn 2016 handlade om en rastlös ung kvinna som knarkar sig runt jorden och skriver drogdagbok.
Bibbs skulle kunna vara hennes storasyster, framhÄller Schunnesson, en ensam person som upplever sig som svÄr att Àlska och som lever i en usel relation utan skyddsnÀt, utbildning, familj eller riktiga vÀnner.
BÄda Àr desperata men ocksÄ tjurskalliga personer som inte kan inordna sig i samhÀllets krav, framhÄller Schunnesson. I bakhuvudet hade hon sin fascination för krackelerade kÀndisar som Lindsay Lohan och Britney Spears och deras offentliga ensamhet.
ââJag dör för dem. Det Ă€r som att jag vill sĂ€ga till de hĂ€r kvinnorna. "ni Ă€r inte svĂ„ra att Ă€lska, bara för att ni inte blir Ă€lskade â JAG Ă€lskar er". Jag tĂ€nker att det Ă€r en mĂ€nsklig erfarenhet â att vara sĂ„ nĂ€ra undergĂ„ngen men att inte gĂ„ med pĂ„ den lĂ€gesbeskrivningen.
TT: Du ville aldrig göra Bibbs god?
ââNej, de hĂ€r kvinnorna Ă€r inte goda, inte efterstrĂ€vansvĂ€rda men de visar att det gĂ„r att vara ett fuckin' failure och vara kvinna, att leva och ha rĂ€tt till ett liv utan att vara nĂ„got duktigt eller hĂ€rligt.
NĂ€sta hyra
Men "Dagarna, dagarna, dagarna" â som romanen heter â handlar ocksĂ„ om ett arbetsliv utan anstĂ€llningstrygghet dĂ€r mĂ€nniskors framtidsperspektiv aldrig Ă€r lĂ€ngre Ă€n till nĂ€sta hyra.
ââJag tror att mĂ„nga kan kĂ€nna igen sig i sjĂ€lva gigekonomin, de som kör Uber, som lever ur hand i mun, dag för dag. Det tror jag har gjort Bibbs hĂ„rdare och mer oförskĂ€md Ă€n vad hon skulle ha varit i ett annat sammanhang, sĂ€ger Tone Schunnesson.
Hon tar dem som jobbar med att hÀmta elsparkcyklar som exempel.
ââDe mĂ„ste hyra egen skĂ„pbil och köra runt pĂ„ nĂ€tterna. Sedan laddar man elcyklarna hemma i den egna lĂ€genheten och kör ut dem. Vilket jĂ€vla yrke att göra det natt efter natt, den sortens ekonomi och den sortens arbetsmarknad förĂ€ndrar vilka vi Ă€r, i sjĂ€len!
Opererad rumpa
Tone Schunnesson följer tidiga influerare som Isabella Löwengrip och Kenza. Den stÀndigt pÄgÄende dokusÄpan "Jocke & Jonna" dÀremot klarar hon inte av. "Har de kontroll över vad de hÄller pÄ med?" frÄgar hon retoriskt.
För vad gör det med en mÀnniska att sÀlja sin egen smak, sina minnen och relationer? Det var frÄgan som uppehöll henne nÀr hon funderade över Bibbs. Tone Schunnesson förberedde sig genom att lÀsa plastikkirurgitrÄdar dÀr kvinnor postar bilder pÄ sina opererade rumpor. De spenderar tusentals kronor pÄ mer eller mindre lyckade försök att flytta fett till skinkorna och lÄter sina följare vara med om utvecklingen.
ââJag tror att Bibbs blivit som hon blivit för att hon Ă€r pĂ„ en marknad dĂ€r hon Ă€r produkten.
Just dÀr uppvisar Bibbs Ä andra sidan en hÀpnadsvÀckande cynism och kompetens. Men hur mÄnga Àr inte, likt Bibbs, bÀttre pÄ att berÀtta den förföriska historien om sig sjÀlva Àn att leva sina liv?
ââJag tĂ€nker att vi lever i den tid dĂ€r man ska framstĂ€lla sig sjĂ€lv, bĂ„de i arbetslivet och i sociala medier och pĂ„ Tinder. Och det krĂ€vs en mycket mer enhetlig bild av en person nĂ€r man ska sĂ€lja den, Ă€n vad man Ă€r i verkligheten.